Přejít k hlavnímu obsahu
Radost z blázniviny, takové by mohlo být motto nejen klipu, ale i celé desky Nikl / Kyšperský. | Foto: Jan Sakař
Radost z blázniviny, takové by mohlo být motto nejen klipu, ale i celé desky Nikl / Kyšperský. | Foto: Jan Sakař
redakce -

Nikl a Kyšperský vydávají společné album. Točení klipu Dogátka bylo radostí z blázniviny

Dvě výrazné osobnosti české scény, výtvarník a hudebník Petr Nikl a frontman kapely Květy a producent Martin Kyšperský, spojily síly a nahrály osm písní, které nyní label Polí5 vydává na vinylu pojmenovaném jednoduše Nikl / Kyšperský. Dlouhého teplého léta hudebníci využili k natočení klipu k písni Dogátka. V hlavní roli se v něm představilo performerské duo Thomas and Ruhller a pruh neposekané trávy plný bodláků a seschlých vysokých stébel.

„Při jedné večeři v Malostranské besedě ke mně od sousedního stolu dolehlo slovo dogátka. Že už rostou a jsou roztomilá. Nevím, jestli to ta starší vypiglovaná paní, která se s kamarádkou, jak jsem také odposlechl, chystala na Stingův koncert, myslela tak, že jsou to malé dogy nebo jen jiná štěňátka a ona už se Stingovou angličtinou připravovala na večer. Mně se líbilo, že psi, ze kterých budou obludy, jsou také napřed mazlíčky,“ popisuje Nikl okolnosti vzniku písně. Sám psa nikdy neměl, ale napočítal by dobrých padesát textů o psech.

Natáčení klipu na starou kameru s filmem se v pražské přírodní rezervaci Divoká Šárka ujal Jan Syrový, režie Martin Kyšperský. Ve videu – stejně jako na desce – hraje parta kamarádů, v hlavní roli se představilo performerské duo Thomas and Ruhller a pruh neposekané trávy plný bodláků a seschlých vysokých stébel, které na louce tvoří krásnou zelenou dálnici. „Byla to radost z blázniviny, a to by asi mohlo být motto celé desky,“ dodává Nikl.

Jak vznikla deska Nikl / Kyšperský?

Tak dlouho se Petr Nikl a Martin Kyšperský potkávali ve sdružení Osamělí písničkáři, až se začali přátelit. „Petr mě jednou pozval domů, abych se podíval, co dělá. V kuchyni má spoustu nástrojů a já zjistil, že nejlíp si popovídáme tak, že každý nějaký nástroj popadneme a hrajeme. Líbilo se nám, jak to zní, a tak jsem podruhé vzal počítač a všechno jsem nahrál,“ vzpomíná Kyšperský na počátky spolupráce.

Hudební dialogy vedli pomocí buzuki, kterou si Nikl přeladil do svého systému tří zdvojených strun. „Jindy jsem zase nahrál zvuky, které Petr vyrábí ve vedlejším pokoji. Nechává po strunách lézt mechanické brouky, chrochtá na gumová prasátka nebo nastaví metronom, aby bouchal do pochodového bubnu.“ Doma v Brně pak Kyšperský všechno prostříhal, seskládal a opatřil akordy. Hudbu poslal zpět Niklovi, který ke všem písním kromě dvou napsal texty.

„Mám jich šest z osmi, ale to bude asi tím, že jsem byl rychlejší,“ míní Nikl. „Já pracuji s klasickým rýmováním, Martin píše volnější básně. Svou aranží určil zvuk a charakter hudby. Desky Martinovy skupiny Květy jsou mi svou poetikou a hravostí blízké, zamiloval jsem si jeho procítěný zpěv i nečekané zvraty v písních. Vždy, když spolupracuji s dalšími invenčně i citově nabitými spoluhráči, zažívám dobrodružně překvapivý pocit, co z fúze více múzických či básnických tvarů vznikne. Baví mě ty spojené nádoby, kdy nikdo není hlavním nebo doprovodným hráčem.“

Kyšperský se rozhodl, že písně budou nahrávat striktně na akustické nástroje a že v nich zahostují přátelé. Z desky tak zní například bicí Jaroslava Nogy (skupina Hm…) nebo trumpeta švédského multiinstrumentalisty Chrise Strandha.

Album se bude křtít v Brně i v Praze a každá dostane originální obal. Jejich design vznikne přímo před očima fanoušků pomocí modrého inkoustu a mechanických strojků. V Praze se bude album křtít 22. října od 15:00 v Malostranské besedě, v Brně pak 29. října od 16:00 v Kabinetu múz. S dalšími koncerty dvojice vzhledem ke své vytíženosti nepočítá.

Tagy Martin E. Kyšperský Petr Nikl

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Redakce
Týmová práce.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY