Přejít k hlavnímu obsahu
Stanley - Ne, 25.05.2014 - 00:01

Kirkova služebnice ESP LTD KH-330

Snad žádná jiná metalová kapela nevyvolává v řadách svých fanoušků takové vášně jako Metallica. Mnozí ji bezmezně obdivují a stojí za vším, co kapela kdy udělala, další její hudební odskoky a experimenty těžko vydýchávají. Každopádně tahle kapela stála u zrodu thrash metalu a dodnes jí poprávu náleží místo v tzv. Big 4, neboli čtveřici stylotvorných kapel tohoto žánru. A spolu s ní tam bezesporu patří i kytarista Kirk Hammett, který byť nepatří mezi její zakládající členy, je s kapelou spjatý již dlouhá desetiletí a podílel se na všech přelomových albech této kovové legendy. A tak ať už patříte mezi ty oddané fanoušky kapely, nebo ty, kteří ji nemohou vystát, jméno Kirka Hammetta coby zručného kytaristy prostě nemůžete ignorovat. A neignoruje ho ani americká firma ESP, která má už pár let ve svém katalogu celou řadu nástrojů, nesoucích právě Hammettovo signum.

Jak to vypadá?

Předmětem našeho zájmu je nástroj, nesoucí název ESP LTD KH-330, z čehož vyplývá, že jedná o kytaru vyrobenou mimo USA (konkrétně v Číně) a tudíž nesoucí logo LTD, jakožto dceřinné filiálky společnosti ESP. Znamená to, že kytara je narozdíl od originálu vybavena levnějším hardwarem i snímači, je lehce odlišné konstrukce a tomu také odpovídá její cena. Což ovšem jak už dnes víme, nemusí být nutně znamením nástroje nezasluhujícím si naši pozornost.

Už na první pohled je jasné, k jakému žánru se tahle kytara hlásí a kde bude doma: černý lak, černý hardware, lebky se zkříženými hnáty místo orientačních značek, tvar těla typický pro superstrat s přiostřenými rohy a hranami, tenký, ultrarychlý krk a reverzně otočená hlava (tzv. hokejka). Tělo je vyrobeno z masivní lípy a nese na sobě tvrdý černý lak, leštěný do vysokého lesku. V černém provedení je samozřejmě i veškerý hadware na kytaře, tzn. dvouzvratné tremolo Floyd Rose Special, potenciometry 2 x volume a 1x tone, zámky strun na krku, mechaniky ESP a samozřejmě černé jsou i rolny na uchycení řemenu.

Kytara je vybavena dvěma aktivními humbuckery ESP Designed ALH-200, které se ovládají třípolohovým nožovým switchem. Možnost rozepnutí cívek u humbuckeru zde není, což rovněž nasvědčuje tomu, že tahle kytara je určena především pro temné a řádně zatěžkané riffy a pro nějaké zvonivé singly tu není místo. Krk kytary je k tělu přišroubován a je vyroben ze tří kusů javoru, což mu zaručuje vysokou pevnost. Jeho profil Extra Thin U jej předurčuje ke hraní rychlých běhů a palisandrový hmatník osazený 24 XJ pražci vám poskytne dostatečný prostor pro vaši kreativitu. Menzura kytary je obvyklých 648mm. Na zadní straně těla nalezneme tři plastové kryty, z nichž jeden kryje elektroniku, druhý mechanismus tremola, který lze ovšem částečně ovládat aniž by k tomu bylo nutné kryt sundavat. Dvěma výřezy v krytu můžeme totiž pohodlně ovládat tenzi pružin tremola, což je v případě tremola typu Floyd Rose občas zapotřebí. A konečně třetí kryt pod sebou ukrývá baterii, sloužící ke "krmení" aktivních snímačů. Nevýhodou této krytky je ovšem její přišroubování k tělu, které značně znesnadňuje rychlou výměnu baterie.


Jak to hraje?

Asi jen těžko se ubráníte tomu, dostane-li se vám do ruky něčí signovaná kytara, zahrát si na ni jako první nějaký ten prověřený beglajtík od onoho hráče. Neubránil jsem se ani já... a... ne ne, Kirkův typický zvuk od téhle kytary nečekejte. Ona by totiž byla celkově velká chyba očekávat, že signovaný nástroj či aparát vám automaticky zaručí stejný zvuk jaký má váš idol (i když se vás o tom někteří výrobci snaží přesvědčit). Vždy vám totiž bude chybět nejdůležitější součást zvukového řetězce oněch hráčů, a tím je jejich hlava a prsty. Navíc v konkrétním případě je to u této kytary ovlivněno i použitím odlišných snímačů a odlišné konstrukce oproti originálu. Kytara má, jak jsem již uvedl, šroubovaný krk, kdežto Kirkův originál má krk průběžný. Což zvuk ovlivňuje opravdu měrou výraznou. Ale zároveň to neznamená, že se vám pomocí tohoto nástroje nepodaří Kirkovu zvuku alespoň přiblížit. Pojďme se tedy podívat co tenhle nástroj vlastně umí...

Co se týče zvuku, je asi přesně takový, jaký od kytary tohoto ražení čekáte. Tedy ostrý a závoreň dostatečně hutný, aby v těžkých riffech správně basoval. Od čistého zvuku ale nečekejte žádné zázraky, ten je dalo by se říct průměrný, ale o ten stejně asi ani moc kytaristům po této kytaře pošilhávajícím nejde. Její stěžejní místo bude zcela určitě ve sféře zvuků zkreslených. A tam je to opravdu o poznání jiné kafe. Snímače hrají dobře už při mírném crunchi a pokud je pořádně nakrmíte gainem, odmění se vám poctivou metalovou hradbou, která smete z pódia vše živé.

Kytara si dobře rozumí i s podladěním strun. Jedinou nevýhodu vidím v osazení obou pozic (krk - kobylka) stejným snímačem, neboť kytaře by jistě slušela větší zvuková paleta. Takhle sice oba snímače hrají dobře, ale zároveň oba téměř totožně. Rozdíl je dán pouze umístěním snímače, tj. u kobylky více výšek a ostrosti, u krku zvuk kulatější a teplejší. Pokud ovšem zapojíte do hry i tónovou clonu, budete se muset asi stejně jako já sem tam po očku mrknout na jakýže snímač to vlastně právě hrajete. Ale budiž, komu se to nelíbí, ať si... snímač vymění :-). Jinak se na kytaru hraje velmi pohodlně, pražce jsou čistě zabroušené a díky dvěma snímačům máte i dostatek místa na "hraní", než jak je tomu u kytar s prostředním singlem.

Zkosené spojení krku s tělem pak dobře umožňuje pohodlnou hru ve vyšších polohách. Ale abychom jen nechválili, kytara má i nějaké ty mouchy. Tou asi největší masařkou je pak zcela určitě tremolo a zámky. Pomiňme fakt, že seřídit tah pružin tremola vůči tahu strun dalo trochu zabrat, neboť s tím se u tremola typu Floyd Rose tak trochu počítá, ale za daleko horší problém však považuji to, že zámky po zamčení jaksi příliš nezamykají. Následkem toho se pak kytara při použití tremola rozlaďuje a doladění kytary také není zrovna dílem okamžiku, neboť šroubky jemného doladění zřejmě vinou nedokonale vyřezaných a začištěných závitů moc jemně nefungují. Výměna zámků za kvalitnější a drobné úpravy tremola sice nejsou nikterak finančně ani manuálně náročné, nicméně si myslím, že u kytary v cenové relaci kolem patnáctky by si výrobce podobné "mouchy" už mohl odpustit.

Závěr

Tomu, kdo je velký fanoušek Kirka Hammeta a chce se co nejvíce přiblížit svému idolu, bych doporučil sáhnout raději po dražším modelu z Kirkovy kolekce kytar, kterou ESP nabízí. Ten je již osazen aktivními snímači EMG, kvalitním hardwarem a hlavně průběžným krkem. Což ovšem neznamená, že KH-330 není dobrým nástrojem, spíše bych ale jeho využití viděl jakožto např. záložní nástroj k několikanásobně dražšímu originálu, nebo pro někoho, kdo až tak úplně netouží po zvuku ala Kirk a chce prostě jen slušně hrající, danému stylu designově odpovídající nástroj a neklade příliš vysoké nároky na hardware. Celkově vzato: řemeslně slušně zpracovaný nástroj, s bohužel trochu horším hardwarem, ale zato velmi dobrým zvukem (zejména ve zkreslení) v atraktivním designu. Vzhledem k použitému hardwaru bych ale od výrobce očekával buď nižší cenu, nebo cenu ponechat a kytaru osadit něčím kvalitnějším. Rozhodně by si to zasloužila.

Tagy ESP ESP LTD KH-330
Mé muzikantské motto: "Když se ti něco nelíbí, tak to nehraj. Ale nejdřív se to pořádně nauč..."
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY