Přejít k hlavnímu obsahu
Leon - So, 25.04.2020 - 08:00

Fuzz-Tone: historicky první efektové demo bylo na vinylu

V dnešní digitální době jsou především díky portálu YouTube muzikanti doslova zaplaveni nejrůznějšími video ukázkami nástrojů, zesilovačů, efektů atd. Tato forma reklamního sdělení je už brána jako absolutně samozřejmý standard, o kterém si firmy (a nejen ony) mohly v minulosti nechat pouze zdát, což ovšem neznamená, že by se výrobci audio techniky už před více než půlstoletím nesnažili propagovat své zboží jinou než pouze tištěnou formou.

Důkazem tehdejšího inovativního přístupu je pravděpodobně první zvukové promo z oblasti hudebního marketingu, které v podobě vinylového EP s reklamou na germaniový fuzz Maestro FZ-1 Fuzz-Tone nechala v roce 1962 vylisovat společnost Gibson Electronics.

Paradoxní je, že firma zpočátku neinzerovala pedál jako kytarové zkreslení, ale profilovala novinku spíše jako efekt, který může zvuk kytary nebo baskytary rozšířit o rejstříky blízké klasickým nástrojům (violoncello, žestě apod.). O masivní oblibu fuzzu se následně zasloužili hráči známých kapel (např. Keith Richards z Rolling Stones) a z modelu FZ-1 se stal bestseller, jenž zároveň posloužil jako předloha k řadě dalších zkreslovačů konkurenčních značek.

Raritní promo vinyl modelu Maestro FZ-1 Fuzz-Tone, vyvinutém v 60. letech inženýry Glennem Snoddym a Revisem Hobbsem, je součástí sbírky konstruktéra a šéfa butikové firmy JHS Joshe Scotta, který je také průvodcem přiloženého záznamu.  

Tagy Maestro FZ-1 Fuzz-Tone
Na Frontmanovi mám na starosti zejména sekci novinek a nástrojovky známých muzikantů. Léta hraju v různých kapelách na kytaru a hru na tento krásný nástroj také vyučuju.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY