
ESP LTD Richard ZK RZK-III je překvapivě univerzální nástroj
Přiznám se, že tahle recenze byla pro mě byla nejdřív trochu oříšek. Metal moc neposlouchám a Rammstein jsem měl naposledy v playlistu někdy před patnácti lety. Právě proto mě ale zaujala možnost podívat se na signature model Richarda Z. Kruspeho očima člověka z jiné hudební bubliny. Občas je fajn provětrat si vnímání – a tahle kytara byla ideální příležitostí. Nakonec jsem z kufru vytáhl nástroj, který má rozhodně co nabídnout i mimo svět tvrdých riffů.
Jak už jsem zmínil, ESP LTD Richard ZK RZK-lll je signature model kytaristy Rammstein Richarda Z. Kruspeho, s nímž jsme nedávno vedli také inspirativní rozhovor. Tvarem vychází z modelu Phoenix, což je v podstatě Gibson Firebird, akorát v tomto případě je tělo z olše. Krk je průchozí a pro lepší stabilitu je složen ze tří kusů javoru. Elektronika Fishman je aktivní a oba snímače jsou přesně podle Kruspeho požadavků.
Hned po otevření kufru mě praštil do očí obří volume knob jak od sporáku a ještě větší a stylovější plastové tlačítko kill switche, které jako by vypadlo ze starého herního automatu. K tomu je zde klasický pick-up selector a záhadný mini switch. Ovládací prvky jsou tedy úplně jiné, než u klasického Phoenixe, což nutně nevadí – je to signature model, takže odlišnost od originálního modelu se předpokládá.
Zpracování skvělé – až na ten matný krk
Každopádně je to v celkovém hodnocení detail. Hlavní devízou je, že kytara je prvotřídně zpracovaná. Průchozí krk v perfektní kondici přímo z krabice, palisandrový hmatník je krásně tmavý a pražce zabroušeny jedna radost. Jediná věc, která mě trochu zarazila, byla zadní strana krku, která je v přírodním a matném provedení. Chápu, že je to podle Kruspeho specifikací a krk je díky tomu velmi rychlý, ale vizuálně mi to vyloženě nesedí. Kdyby byl zezadu například bílý, to by byla za mě jiná písnička. Ale jinak kytaře nemám po stránce zpracování co vytknout.
Zvuk jak za praku a pozor na návykovost kill switche
Tak to bychom měli materiály a design. Ale jak to vlastně hraje? No, nahlas, a to dost. Dvojce aktivních humbuckerů Fishman má sílu a s vaším aparátem se mazlit nebude. Oba jdou navíc rozepnout, takže se dostanete i do mírně jemnějších zvukových vod. To z kytary dělá nejen metalovou mašinu, ale i docela univerzální nástroj. Tlačítkový kill switch je navíc extrémně návykový a jak jsem nad ním na začátku ohrnoval nos, za chvíli už jsem do něj mlátil jak člověk po deseti letech závislosti na automatech.
Nejvíc mě ale bavil onen malý switch. A to paradoxně proto, že jsem za celou dobu nebyl schopen rozpoznat jeho funkci mimo to, že jakoby otáčí funkci kill switche na jakýsi revive switch – ano, v okamžiku přepnutí oné malé páčky váš tón reálně zmizí. Ovšem jen do doby, než zmáčknete kill switch, který vám po dobu držení tlačítka vrací signál zpět. Doteď si vlastně nejsem jistý, kdo by tuhle funkci v praxi potřeboval, ale ok, je to signature model, nebrblám.
Dej pozor, co si přeješ aneb slasti a strasti signature modelů
U nástrojů vytvořenými podle požadavků konkrétního umělce je to s hodnocením těžké, protože jsou vždy vytvořeny pro ně na míru a spousta prvků a změn oproti standardním nástrojům se tak u ostatních může setkat s mírným nepochopením. Na druhou stranu se jedná téměř vždy o o chlup kvalitnější a dotaženější nástroje než jejich sérioví sourozenci.
Jako člověk, který jinak dává přednost jinému typu nástrojů, musím uznat, že se jedná o opravdu prvotřídní nástroj, který jakémukoliv fanouškovi – nejen Rammsteinů, ale tvrdé hudby obecně – vykouzlí úsměv na rtech.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.