Dream of the Sun: Jak rozvinout svůj potenciál díky spolupráci s producentem
Po úspěšném debutu Before We Die přicházíme s naším druhým singlem Cover Me, který doprovází lyric video. Tentokrát jsme se rozhodli do procesu tvorby zapojit producenta Jakuba Rissawega z kapely Define Me, což pro nás bylo zásadním krokem kupředu. Chtěli bychom se podělit o svou zkušenost a pokud možno inspirovat ostatní začínající kapely.
Když jsme pracovali na Before We Die, šli jsme do studia s hotovou písničkou, u které se nic neměnilo – soustředili jsme se pouze na nahrávání. I když jsme byli s výsledkem spokojeni, cítili jsme, že chceme zkusit jiný přístup. S Cover Me jsme se proto rozhodli být otevřenější změnám a zapojit člověka, který nám dokonale porozumí a pomůže posunout naši tvorbu na další úroveň. Hledali jsme někoho, kdo pomůže proměnit naše sny a představy v realitu.
A tak jsme objevili Jakuba – seznámení, které se později ukázalo jako osudové.
Jakub si nás získal svou přátelskostí, profesionalitou a schopností pochopit naši vizi. Už během prvotní komunikace jsme věděli, že je v tom něco speciálního a že pokud by spolupráce dopadla, výsledek určitě bude stát za to. Nezmýlili jsme se. Z Jakuba byla cítit neskutečná energie a chuť dostat z písničky maximum, ale zároveň zachovat její jádro – to, co ji dělá unikátní. Celá spolupráce byla postavena na dialogu, vzájemném respektu a hledání kompromisů.
Jakub Rissaweg k tomu dodává: „Parta sympatických muzikantů za mnou přišla s písničkou, která oplývala řadou dobrých nápadů a neotřelých samplů, zároveň ale z mého pohledu potřebovala dále posunout a doladit po stránce kompozice. Jak říkal jeden můj americký profesor na univerzitě, najít ‚zářivé jádro‘ – tedy v tomto kontextu objevit nejsilnější stránky kapely a toho, co je na ní unikátní – a právě tomu věnovat maximum prostoru.“
Spolupráce s producentem jako test muzikantského ega
První fází byla preprodukce, kdy jsme se snažili rozebrat demo Cover Me do co nejmenších detailů. Naší práci bylo předat základní myšlenku písničky a najít argumenty k obhajobě některých tvůrčích rozhodnutí. Jakub jakožto producent naopak přicházel s návrhy na vylepšení a nebál se být upřímný, když podle něj něco nefungovalo. Byl to velký test pro naše ega, ale změnám jsme byli otevřeni, protože jsme si navzájem věřili a měli jasný cíl – vytvořit co nejlepší písničku. Koneckonců, hudba je vždy na prvním místě.
“Pro umělce je jeho skladba něco jako vlastní dítě – nikdo s ní nemá tak silné, mateřské spojení už od okamžiků, kdy inspirace prvně dorazila a vznikl prvotní nápad,“ říká ke své producentské roli Jakub. „Jakmile je dopsaná, pouto bývá tak silné, že další zásahy mohou být – ač pozitivní – zároveň bolestné. Jenže nový pár zkušených uší, nezatížený a odpojený od emocí nabalených na původní proces tvorby, za to stojí; dokáže muziku posunout na úplně novou úroveň a proměnit její konečný potenciál. Přesně tohle byl i případ mé spolupráce s kapelou DOTS.
Po počátečním seznamování se a stanovení společné vize bylo jasné, že přesto, že kluci své hudbě hluboce věří, mají zároveň i odvahu potlačit ega a najít společně ideální verzi songu Cover Me. Tato otevřenost je z pohledu producenta nedocenitelná, protože mu umožní nemuset svou kreativitu držet u země – a za to patří muzikantům velká pochvala.“
Nahrávání pod dohledem nezaujatých producentských uší
Druhou fází bylo nahrávání. To bylo intenzivní, ale i přesto panovala uvolněná a pozitivní atmosféra. Jednoznačnou výhodou producenta je, že při nahrávání nepřehlédne a nepromine sebemenší chybu. Dokáže z vás dostat to nejlepší a zároveň posunout potenciál vašich možností ještě dál – tam, kam byste sami ani netušili, že se posunout dá. To vás naučí mnohem víc, než kdybyste se to snažili dělat po svém. A to zejména v případě začínajících kapel.
„Během několika sessions jsme píseň rozložili a zase složili, až jsme si byli jistí, že máme produkt, který funguje a ukazuje kapelu v její optimální verzi,“ přibližuje celý proces vzniku songu ze své perspektivy producent. „Když máte song, který vezme za srdce, ze samotného nahrávání a postprodukce se stává už jen technikálie (ač zásadní).“
Mix a mastering: čas na detaily
Poslední fází byl mix a mastering, kdy se řešily detaily ohledně zvuku. Tady se opět ukázalo, jak důležité je spolupracovat s člověkem, který vám rozumí a chápe vaše myšlenky a pocity. Dokončit písničku podle představ kapely je náročné a může být těžké najít kompromis, ale pokud máte správného producenta, jde to snadněji a vše se nakonec úspěšně zvládne. Zde je třeba zdůraznit, že je vhodné na všechno nechat dostatečnou rezervu a opravdu si věci naplánovat, aby byl prostor na vylepšení či experimenty a vše se stihlo podle představ. Celá spolupráce na Cover Me proběhla během dvou měsíců a na výsledek jsme maximálně pyšní.
A Jakub Rissaweg k tomu dodává: „Rád bych DOTS pogratuloval ke skvělému singlu, který bych si pustil v autě i kdybych se na něm nepodílel; doufám, že přitáhne ke sluchátkům spoustu nových fans – a protože mám privilegium vhledu za tvůrčí oponu, neodpustím si posluchače krapet nateasovat na jejich další vznikající hudbu. Snad neprozradím příliš, když řeknu, že bude fakt super!“
Budeme moc vděční, když si nás poslechnete, případně nás budete sledovat na Facebooku či Instagramu. Follow the Sun.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.