Přejít k hlavnímu obsahu
OP-1 - efekt kráva (cow)
OP-1 - efekt kráva (cow)
Dusan Krejdl - Út, 17.08.2021 - 08:00

Deset let s OP-1 #6: Hrátky s krávou a boxerem

Modrá, zelená, bílá a červená – čtyři barvy, které se staly alfou a omegou ovládání revolučního zařízení pojmenovaného OP-1, které švédská firma Teenage Engineering uvedla na trh přesně před deseti lety v roce 2011. Za tu dekádu tento unikátní nástroj nejen že nezestárnul, ale stal se doslova kultovní legendou. V tomto seriálu se vám pokusím vysvětlit, proč na něj Bon Iver, Skrillex, Deadmau5, Avicii, Thom Yorke, Bonobo, Damon Albarn, Beck nebo Jean Michel Jarre nedají dopustit.

Potrava pro bachor, čepel, knihu i slez

Vyrobit syntetický zvuk už umíte, nahrávat a používat samply také, pásku a nahrávání do čtyř stop jsme probrali minule, takže nám už jen zbývá nakrmit tím vším efektové jednotky uvnitř OP-1. Těch máte k dispozici sedm, podobně jako je divů světa, a občas se při jejich používání budete cítit jako byste stáli před pyramidami v Gíze.

Tak třeba efekt nazvaný cow, tedy kráva! Pominu-li, že jde o ikonický prvek nedílně spojený s tímto unikátním nástrojem, také jeho funkce je naprosto výjimečná a jde o jeden z atributů, kvůli kterému budete OP-1 milovat už navždy. Pokud se vrhnu na teorii, kráva ve svých čtyřech žaludcích umně spojuje hned několik klasických efektů založených na hrátkách s časem  delay, chorus, flanger a phaser. Postupným nastavováním ovládacích prvků nejenže měníte barvu onoho hospodářského zvířete, ale zároveň se vydáváte na dobrodružnou cestu objevování různorodých poloh, které se v krajních mezích dotýkají výše zmíněných efektů a jindy zase plují v jakémsi neuchopitelném kosmickém vzduchoprázdnu. Hrátky s krávou jsou naplněné radostí z objevování, která jen tak neodezní.

OP-1 - efekt kráva (cow)

Pokud se vám ale zasteskne po obyčejném echu, stačí pomocí tlačítek SHIFT a 3 navolit ze seznamu další z efektů lapidárně nazvaný delay. Ovšem není delay jako delay! Zde se vám před očima otevře jakási studna tvořená soustřednými kruhy, jejichž poloměr a hustotu lze měnit a tím nastavovat rychlost opakování v závislosti na tempu pásky. Dokonce existuje i speciální interaktivní tabulka na podrobné nastavení, pokud byste přeci jen chtěli tento efekt zkrotit a mít ho plně pod kontrolou.

OP-1 - efekt echo

Dalším efektem v pořadí je grid tvořený hned několika 3D kvádry různých výšek a šířek, jejichž posouváním, změnou tvaru a obsahu pláště povrchu proměňujete dozvuk celého prostoru. Výsledkem je prazvláštní mix reverbu a delaye vhodný pro experimentální ambietní hrátky se zvukem a tvorbu rozmanitých šumů a brumů.

OP-1 - efekt grid

Nitro jasně ukazuje na herní kořeny tvůrců z Teenage Engineering. Ocitáte se tu za pomyslným kniplem závodního auta, které se bleskovou rychlostí blíží k velkoměstu na obzoru. Jde vlastně o low-pass a hi-pass filtry s různou excitací, která zde funguje jako kompresor a ekvalizér dohromady. Pro tvorbu tanečních stylů ideální, nástroj lze ale použít i k úpravě jednotlivých zvuků a jejich odlišení v mixu.

OP-1 - efekt nitro

Parádní jízda efektovou jednotkou OP-1 nekončí! Dalším zdařilým a zároveň nanejvýš podivným efektem je phone, tedy telefon. Nejde ovšem o obyčejný zpěvavý efekt, jak by někdo mohl očekávat. Phone propracovaným algoritmem upravuje bitovou hloubku vašeho zvuku a vytváří různé originální glitche v závislosti na nastavených parametrech. A s těmi se zrovna v tomto případě vyplatí opravdu hodně experimentovat, abyste dosáhli svého cíle.

OP-1 - efekt telefon (phone)

Dále tu na vás čeká pěkně naštvaný boxer, aby vám dal jednu do čenichu. Jeho úkolem je zakleknout na váš zvuk, zašpinit ho, zakopat hluboko pod zem a následně ho úzkým průduchem nechat vyvěrat na povrch zemský. Z vámi vyrobeného zvuku vytvoří beranidlo zaměřené na cívky vašeho basového reproduktoru, které rozkmitá takovou silou, až se pomalu začnou hřát a červenat. Dobře, přeháním, ale zas tak daleko od pravdy nejsem.

OP-1 - efekt boxer

A nakonec tu mám pružinový reverb nazvaný spring, který se chová  modří už tuší  jako pružinový reverb. Kdo kdy nastavoval fyzickou pružinu v combu, ví, o čem mluvím. Pružinu můžete na obrazovce různě natahovat, smršťovat, měnit její výšku i sílu kmitání. Takhle jednoduché to je, žádná kouzla.

OP-1 - efekt spring

7 statečných pro master sekci

Zapomněl jsem zmínit, že efekty používané na jednotlivé zvuky, samply, nebo bicí sady, jsou vždy mono. Avšak všech sedm efektů lze použít jako master efekt, tedy vždy jen jeden z nich, a v tom případě jsou stereo. Pak teprve naplno vynikne jejich osobitost a nutno dodat i nedostatečnost. OP-1 by si totiž určitě zasloužilo nový jemnější reverb  třeba ten, který přišel s loňskou aktualizací na mladšího bratříčka OP-Z.

OP-1 - master sekce s drivem

V master sekci pásky máte k dispozici ještě originálně pojatý ekvalizér vměstnaný do symbolů kónických tvarů, jejichž umenšováním a následným zvětšováním proměňujete frekvenční spektrum výsledné nahrávky. O tlačítko dál (4) se nachází kompresor spojený s jemným drivem, který dodá vaší skladbě potřebnou energii.

OP-1 - master ekvalizér

Práce s efekty na OP-1 je nejen efektní, ale také zábavná. Tedy až do chvíle, kdy přepnete na nový loop a celé to musíte opět znova ručně nastavit. Samozřejmě můžete využít kouzlo nechtěného a prostě experimentovat, nebo používat jeden globální efekt na všechny tracky, anebo si poctivě loop po loopu zaznamenávat do poznámkového bloku a následně pracně nastavovat zpět. Nejrozumnější se jeví možnost vyfotit si přímo displej zařízení a ten si uložit do mobilu. Tak to mimo jiné dělám já.

A ještě jedna důležitá věc, možná dvě. Za prvé, když pracujete s efektem na nástroji, který nahráváte do stopy, nezapomeňte si vypnout globální efekt v master sekci, jinak se vám budou oba prolínat a chvilku budete bádat, proč má telefonní efekt ještě delay, když ho před tím neměl a podobně. Tak na to pozor. A za druhé – všechny efekty fungují i na externí zdroj zvuku, ať už je to mikrofon, line-in, nebo nově USB audio. Tudíž můžete své ópéčko používat také jako externí efektovou jednotku.

Ještě na jednu věc nepřišla řada a necháme si ji na příště  tedy kromě dodatků, které vám o OP-1 ještě musím sdělit. Tou věcí je totiž pekelně užitečné LFO, které je třešničkou na dortu tohoto miniaturního designového skvostu. Počkejte si na sedmý díl a zatím hrajte!

Dušan Krejdl
Člen elektronického dua Semipalatinsk vydávající také pod svým příjmením.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY