Přejít k hlavnímu obsahu
Díky pravidelné údržbě Bigsby a preciznímu seřízení kytary můžete svou hru povznést o několik levelů výše
Díky pravidelné údržbě Bigsby a preciznímu seřízení kytary můžete svou hru povznést o několik levelů výše
Zdeněk Lev -

Jak seřídit kobylku na elektrických kytarách #4: Bigsby

Dalším typem kytarových kobylek a vibráto systémů, kterému se podíváme pod pokličku, je Bigsby. Jedná se patrně o druhý nejznámější vibráto systém. Vzhledově je nezaměnitelný a mnoho kytaristů na něj nedá dopustit. Je to ovšem také systém, který vyžaduje pečlivou a pravidelnou údržbu a také značnou dávku trpělivosti například při výměně strun. Ve výsledku je to uživatelsky příjemné zařízení, které je prostě stylové.

Autorem tohoto vibráta je Paul Bigsby. Byl vynálezce, inovátor a také průkopník takzvaných solid body kytar. Jeho největším vynálezem je právě kobylka, která poskytla kytaristům nespočet dalších možností, jak pracovat se zvukem. Také se stala zdrojem inspirace pro další následovníky, kteří přicházeli s novými typy kobylek.

Jeden váleček slouží jako struník a druhý váleček, pod kterým struny prochází, umožňuje velký přítlak strun na kobylku

Bigsby vibráto

Bigsby je na první pohled snadno rozeznatelné díky své konstrukci a velikosti. Leo Fender svůj systém vibrato kobylky zabudoval do kytary a celý systém je oku člověka skrytý. Paul Bigsby posadil kobylku celou konstrukcí přímo na kytaru. Oba nejslavnější systémy fungují na principu pružin, které táhnou proti naladěným strunám. Zároveň jsou si svou konstrukcí velmi vzdálené.

Existuje nejméně 12 různých druhů Bigsby kobylek. V dnešní době se vyrábí mnoho levných kopií, které svou kvalitou za moc nestojí. Systém vibráto kobylek je natolik důmyslný, že je žádoucí, aby byl vyroben kvalitně. Pokud tomu tak není, kytara nikdy nemůže optimálně fungovat. Samotný systém je poměrně drahá záležitost, jeho cena se pohybuje mezi 5 a 10 tisíci.

V zásadě můžeme rozlišit dva druhy Bigsby, a to s jedním nebo se dvěma válečky. S Jedním válečkem znamená, že jsou struny navlečeny na prvním válečku (struník) a poté směřují přímo ke kobylce. Typ s dvěma válečky funguje tak, že struny jsou od struníku vedeny pod druhým válečkem a až poté vedou na kobylku.

Výhodou systému s dvěma válečky je, že struny vyvíjí na kobylku větší přítlak, protože musí zpod válečku ke kobylce hodně stoupat. To má za efekt větší stabilitu kobylkových kamenů, které díky velkému přítlaku nemohou při vibrování strun rezonovat do stran.

Dále se Bigsby liší svou konstrukcí podle toho, pro jakou kytaru je určené. Pokud je umístěno na Telecasteru, má konstrukci menší, aby se za kobylku vešlo. U arch top kytar má prodlouženou konstrukci, leží na kytaře větší plochou a je fixováno až u úchytu na popruh v lubu.

Nevýhodou Bigsby je jeho váha. Ta bývá až okolo půl kg, což je u kytary poměrně hodně velké zatížení. U Telecasterů to může znamenat, že bude kytara hodně těžká, což je nevýhoda při častém hraní ve stoje. U jazzových kytar nebo u kytar typu SG se váha tolik neprojeví, protože tyto kytary nebývají samy o sobě tak těžké.

Bigsby má také menší rozsah než například vibrato kobylka od Fenderu. Při použití páky se tóny nepodladí či nenadladí tolik, jako Fenderu. To ovšem kytaristům nevadí. Naopak je to při některých hudebních stylech žádoucí.

Tento typ Bigsby je menší konstrukce a dává se na kytary SG nebo Telecastery

Důležitý je servis a údržba

Pokud máte kytaru s Bigsby, je nutné celé kytaře věnovat velkou péči. Nejde pouze o to mít kvalitní tremolo, ale především o správně a precizně seřízenou kytaru. Pokud budete mít staré struny nebo neseřízený nultý pražec, bude vám sebekvalitnější Bigsby k ničemu. Celý systém je tedy spíše o údržbě a musí být doplněn kompletně seřízenou kytarou.

Výhodou Bigsby je, že jeho údržba vyžaduje především dávku trpělivosti a trochu zkušeností. A při optimální údržbě bude vše šlapat jako hodinky. Celý systém není třeba seřizovat jako je tomu například u Fender tremola nebo Floyd Rose. Pružina je nastavená již z výroby svou velikostí. Můžete si libovolně nastavit polohu válečku, do kterého když se udělají od strun zářezy, lze s ním pootočit, aby se struny opíraly o čistou plochu. Dále dotahujte vruty, aby bylo vše fixované. Poloha páky je nastavitelná pouze podle míry utažení malé matky pod ní.

Zásadní věc, která činí Bigsby problémovým, je více ploch, o které se struny opírají. Čím více těchto bodů je, tím více je kytara náchylná k rozlaďování. Struna je uchycená ve struníku. Dále se obtáčí okolo celého válečku a směřuje k druhému válečku, o který se opírá celkem velkou plochou. Dále struna směřuje ke kobylce, kde se opírá o kobylkový kámen. Posledním opěrným bodem je nultý pražec a ladící mechanika. Všechny tyto body musí být perfektně udržovány, aby byla zaručena stabilita ladění.

Promazání opěrných bodů strun je důležité pro stabilitu ladění

Kontrola Bigsby

Aby bylo ladění stabilní, je třeba kontrolovat všechny plochy, kterých se struna dotýká. Zkontrolujte, zda nejsou ve válečcích od strun ostré zářezy. Ty brání struně v plynulém prokluzování při používání páky. Zářezy od strun se dají obrousit. Plochy je dobré promazat vazelínou, aby struny správně kolem válečků prokluzovaly.

Důležitá je funkce velké pružiny, která je pod pákou. Ta působí proti tahu strun a umožňuje pohyb páky a tím změnu pnutí strun. Pokud by byla pružina nějakým způsobem poškozená, mělo by to zásadní vliv na stabilitu ladění. Pružinu můžete promazat, nesmí se ztratit bílá podložka umístěná pod ní.

Umístění páky do určité polohy upravíte dotažením matky zespodu páky. Častým používáním se matka může povolit a páka poté volně plandá, což není při hře příjemné. Stačí matku jemně dotáhnout a páku nastavit do pro vás ideální polohy.

Dále kontrolujte, zda jsou dotažené všechny vruty, které Bigsby fixují v kytaře. Pokud by nebyly dotažené, byla by ohrožená stabilita ladění.

Dotažením matky pod pákou docílíte drobné fixace páky ve vámi požadované poloze

Seřízení kobylky a nultého pražce je zásadní pro stabilitu ladění

Aby Bigsby plnilo řádně svou funkci, potřebuje mít kytara optimálně seřízenou kobylku a nultý pražec.

Kobylkové kameny musí mít hladký povrch, aby se struna dotýkala co nejmenší plochy. Čím menší plochy se struna dotýká, tím stabilnější je ladění. Struny mají tendenci se do kamenů zařezávat. Je proto dobré kameny kontrolovat a případně jejich vrcholky obrousit a zahladit. Drážky od strun bývají hrbolaté a ostré, což vede nejen ke špatné stabilitě ladění, ale také k praskání strun. Vrcholky kamenů můžete promazat, aby struny plynule prokluzovaly.

Nultý pražec a jeho údržba by měla patřit k základům péče o kytaru. Tato součástka je u všech kytar zcela zásadní. Pokud je nekvalitní nebo špatně seřízený nultý pražec, kytara nemůže optimálně fungovat. To platí dvojnásob u kytar s tremolem.

Při používání vibra páky dochází k podlaďování a nadlaďování strun. Struny prokluzují opěrnými body, což je v případě Bigsby právě kolem válečků, na kobylkových kamenech a v nultém pražci. Nultý pražec bývá buďto z plastu nebo z přírodní hovězí kosti. Některé plasty jsou celkem kvalitní a tvrdé a tlak strun vydrží. Kost je prozatím, alespoň dle mého názoru, dosud nepřekonaný materiál, se kterým se nejen dobře pracuje, ale je také přirozeně mastný, což je pro plynulé prokluzování strun vítaná výhoda.

Struny svým tlakem a prokluzováním prohlubují drážky v nultém pražci. Nekvalitní měkký plastový nultý pražec tedy zákonitě u kytar s tremolem dlouho nevydrží. Doporučuji investovat do kvalitního nultého pražce. Drážky pro struny musí být čisté, rovné a hladké, struna by měla plynule prokluzovat a měla by jít volně z drážky vyndat. Drážky můžete promazat speciálním lubrikantem nebo obyčejnou tužkou.

Pružina je velká a stabilní a je důležité, aby byla nepoškozená

Staré struny u kytar s tremolem = rozlaďování

Na závěr jsou pro stabilitu ladění u kytar s tremolem zásadní struny. Kondice strun určuje míru rozlaďování. Při používání tremola jsou struny extrémně zatěžovány. A struna tím ztrácí svou pružnost a přesnost. Hraním dochází k narušování vinutí mikroskopickými částmi kůže, nečistotami, potem a prachem. Struna pomalu koroduje. Její povrch není dále jemný a kluzký, na pohled se stává tmavší a flekatou, přestává ladit v oktávách.

Nové struny používání tremola odolají a vrací se do stejného ladění (pokud je kytara správně seřízená). Pokud po čase pozorujete, že se struny přestávají po použití páky vracet do přesného výchozího ladění, na vině může být jejich stáří. Je proto nutné měnit struny každých pár týdnů, záleží na intenzitě hraní. Obecně platí, že rok staré struny určitě nebudou při používání tremola držet ladění.

Abyste předešli problémům s rozlaďováním, je nutné struny pravidelně měnit.

Válečky se časem opotřebují, ale můžete je pootočit poškozenou plochou nahoru, aby se struny opíraly o čistou a nepoškozenou plochu

Výměna strun na Bigsby

To, čím Bigsby obvykle kytaristy potrápí, je výměna strun. Struny se zachytávají o háčky na prvním válečku. Dále jsou systémem propleteny až ke kobylce. Při natahování nových strun se často stává, že struna z háčku vypadne. Abyste tomuto předešli, doporučuji novou strunu u kuličky ohnout kleštičkami, aby se očko zaháklo o háček a struna se dál mohla omotat kolem válečku. Strunu je nutné jednou rukou napínat, aby se z háčku nevymkla. Dejte pozor, abyste struny nenamotali okolo válečku opačně. Vibráto by fungovalo obráceně a struny by nevytvářely optimální přítlak na kobylkové kameny.

Závěrem

Aby Bigsby systém optimálně fungoval, je nutné, aby byly v dobré kondici všechny opěrné body, kterých se struny dotýkají, tedy válečky na struníku, kobylkové kameny a nultý pražec. To vše nemůže fungovat bez nových strun a precizního seřízení celé kytary. Pokud k celkové údržbě a servisu přidáte kvalitní Bigsby, můžete díky tomu vaší hru povznést o několik levelů výše.

Tagy Jak seřídit kobylku na elektrických kytarách Bigsby

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Zdeněk Lev
Jsem kytarový technik v Kytary.cz a mám dlouholeté zkušenosti s kompletním kytarovým servisem. Specializuji se na servis a ověřování originality vintage, sběratelských a bazarových kytar a rád předávám získané zkušenosti dál. Rukama mi prošlo tisíce nástrojů a těší mě, že můžu…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY