Přejít k hlavnímu obsahu
Martin Hošna -

Carnival Youth: Udržet si zápal, to je oč tu běží

Lotyšské trio Carnival Youth je domácímu publiku už dobře známo. Poněkolikáté se vrací do naší metropole a tentokráte zahraje 23. září ve Futuru, kde představí nové album Good Luck. Kytary pánové nahrávali na Fender Jaguar, ale použili taky starou Jolanu. Za současnou vycházející hvězdu indie rocku měl slovo frontman Edgars Kaupers.

V létě vyšla nová deska Carnival Youth. Jak bys ji s odstupem krátkého času zhodnotil?

Dělali jsme na ní přes rok, přesto mám pocit, že vyšla teprve včera. Práce na ní bylo jak na kostele a teď jsem rád, že jsme zase na turné. A navíc máme k tomu hromadu nových skladeb, které jsme v minulosti nehráli!

Album se jmenuje Good Luck. Komu přejete hodně štěstí?

Jméno se zrodilo ve studiu. Váže se k tomu docela vtipný příběh. Když náš producent sjížděl naše nahrávky, opakoval: „Dobře, zkuste další,“ a ironicky dodal: „Hodně štěstí ...“ V tu chvíli jsme si řekli, že je to skvělé jméno pro album, kde oslovujeme naše posluchače, sami sebe, zkrátka úplně všechny. Děláme to, co děláme, vy si s tím dělejte, co chcete... tak fajn, s tím hodně štěstí!

Nové album produkovali Gatis Zakis spolu s Nicolasem Verhnesem a Grebem Calbim, kteří spolupracovali s Animal Collective, Deerhunter, Arcade Fire, The National a mnoha dalšími. Posunuli vás jako kapelu dopředu, co se týká studiové produkce?

Tentokrát jsme se zaměřili na ty nejlepší lidi, které jsme mohli oslovit, a jsme velmi rádi, že jsme taky dostali ty nejlepší! Všechna předchozí alba byla smíchána našim dvorním producentem Gatisem, ale tentokrát jsme ho nechali, ať se soustředí pouze na produkci a studiové inženýrství. Takže mícháním se nezabýval a nemusel se rozptylovat jinými věcmi okolo.

Zpíváte několik písní v lotyštině, přestože na nové desce je nenajdeme. Liší se nějakým způsobem komponování skladeb ve vašem rodném jazyku oproti angličtině? Mají jiný charakter?

Psaní textů v lotyštině je velmi odlišné. Totéž, co bylo řečeno v angličtině, může v lotyštině znít velmi mizerně. Také fonetická stránka jazyka hraje velkou roli, například pokud se jedná o samotnou melodii. Když vystupujeme v Lotyšsku, jedná se vždycky o specifickou událost. Nechceme se příliš soustředit na lotyštinu, pak se dostaneme do pasti, kdy většina nepochopí, o čem zpíváme. (smích)

Můžeš prozradit, jakou kytarovou a studiovou techniku jste použili a mohli případně doporučit?

Nejsem si jistý, co můžeme doporučit, ale můžu ti říct, s čím jsme pracovali. Kytary jsme nahráli na Fender Jaguar, pro část akustických kytar a basových partů jsme použili starou Jolanu. Spousta barev vzniklo díky nádhernému analogovému syntezátoru Sequential Prophet 6, také jsme použili Korg Microkorg a Korg Microkorg XL, OP-1, Nord Stage 2EX a také některé semi-modulární syntetizátory. Natočili jsme album v Red Bull Studios v San Paulu v Brazílii, takže jsme si objednali nějaké místní perkuse a měli skvělou bicí soupravu, spoustu dobrých mikrofonů a předzesilovačů a samozřejmě úžasnou mixovací konzoli SSL.

Dáváte přednost raději hraní na festivalech nebo v menších, intimnějších klubech?

Vibrace jsou velmi odlišné. Jak jsi řekl, kluby jsou intimnější a prostě jiné než festivaly, kde jsou všichni obecně celkově uvolněnější. Neupřednostňujeme kluby před fesťáky, jen si užíváme hraní show a nakonec je stejně publikum spokojené a všichni odcházejí šťastní!

Co musí začínající skupina udělat, aby dosáhla podobného úspěchu jako vy?

Je důležité opravdu milovat to, co děláte. A taky abyste našli vlastní chemii, podporovali se navzájem a naslouchali druhým a respektovali jejich názory. V neposlední řadě je klíčové udržet si zápal pro svoji věc a neustále přemýšlet a pracovat na nových nápadech.

Několikrát se vracíte do Prahy. Máte nějaké zvláštní vzpomínky na čas strávený u nás, a to nejen na pódiu?

Opravdu milujeme Prahu. To je město, na které se vždy těšíme, až se sem vrátíme. Máme tam naše oblíbené bary a pekárny. Publikum nás fakt hodně podporuje a samozřejmě guláš a pivo je tady absolutní top!

Na Eurosonic 2016 jste získali cenu European Border Breakers Award. Co pro vás znamená?

Vypadá to, jako by to bylo tak dávno... Samozřejmě jsme byli velmi překvapení, že jsme ji získali. A co si budeme povídat, ceny jsou obecně pěkné. Ale nehrajeme hudbu pro ocenění, to je přece jasný.

Lotyšsko a Česká republika sdílejí podobnou minulost. Obě země byly pod vlivem Kremlu. Vidíte nějakou další paralelu mezi našimi státy?

V našem jazyce používáme v korespondenci hodně z cyrilice, také milujeme pivo a velmi si vážíme naší kultury. Myslím, že to mají naše národy podobné…

Jaká je politická atmosféra ve vaší zemi ve stínu bývalého SSSR? Ovlivňuje vaše životy nebo samotnou tvorbu?

Máme velké štěstí, že žijeme v době, kdy máme tvůrčí svobodu a svobodu projevu. Můžeme vycestovat, kam se nám zlíbí, kde navíc můžeme hrát naší hudbu. Nehrneme se do žádné politiky. Přesto ale cítíme určitou zodpovědnost.

Potkali jste se na střední škole. Hraje tato skutečnost nějakou roli ve vašich mezilidských a nyní vlastně už profesních vztazích?

Když jsme spolu chodili do školy a každý den jsme se viděli od 8. ročníku, dalo nám to šanci se navzájem poznat a společně růst. Takže hned po ukončení školy jsme šli naplno do kapely a to je to, co děláme až do teď. Zdá se, že je vše při starém. Vidíme se každý den a společně tvoříme Carnival Youth.

Tagy Carnival Youth

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Martin Hošna
Hudba mě provází celý můj život, snad proto, že ji beru jako „univerzální řeč“ všech. Miluju jakoukoli, která útočí na solar, a je jedno, jestli je to lidovka, hard rock, grind core nebo jazz. minulost: • v zajetí klasické hudby až do dospělého vysokoškolského věku, houslové…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY