Přejít k hlavnímu obsahu
Dobrý producent nebo producentka nahrávky je půl úspěchu. | Foto: Peakpx.com, by CC0
Dobrý producent nebo producentka nahrávky je půl úspěchu. | Foto: Peakpx.com, by CC0
Kamil Danda -

12 dovedností, které by měl mít váš hudební producent

Na začátku nahrávacího procesu si můžete klást (zbytečnou) otázku, zda vám využití producenta nahrávku neprodraží. Opak je často pravdou. Platí totiž jednoduché rovnice: čím efektivnější jsou aranže, tím jednodušší je mix i mastering, a čím kvalitnější je náběr a interpretace, tím méně je třeba následné postprodukce a editace. Navíc každým singlem, kterým se prezentujete, se zapíšete do povědomí posluchačů. Na každé nahrávce záleží – i na té úplně první.

Jaké dovednosti a vlastnosti by tedy měl mít člověk věnující se hudební produkci, kterého hledáte? Co od hudební režie vlastně očekáváte? Těchto dvanáct bodů na základě svých zkušeností vnímám jako dobrý základ.

  1. Klidně za vámi dorazí na zkoušku, nebo koncert, aby nasál výraz vašich skladeb a interpretace, a pomůže s aranžemi ještě před tím, než se vydáte do studia. A to tak, aby forma sloužila obsahu a ne naopak.
  2. Je schopen vám z fleku nabídnout několik dalších zajímavých možných variant harmonizace skladby (akordů) a její rozvrstvení napříč party hudebníků nebo třeba jiná rytmická řešení.
  3. Nevnucuje, ale nabízí. Prohlubuje a akcentuje to, čím jste vy, místo aby prostřednictvím vás stavěl vlastní pomník.
  4. Pomůže vám vyvarovat se v aranžích klišé a zároveň podtrhnout váš rukopis, to čím jste svébytní.
  5. Není pro něj problém vám během chvíle vytvořit a rozepsat aranže pro smyčcové těleso, dechovou sekci či sbor. Zároveň ale umí pracovat s MIDI, ruchy, syntezátory, vytvořit vám například elektronický základ bubnů ze samplů.
  6. Během nahrávání z vás dokáže vymáčknout to nejlepší, ale tak, že si toho sotva všimnete. Pozitivní motivací, povzbuzováním, nikoliv vyvyšováním se. Hlídá ladění, výraz, rytmus, srozumitelnost, uvěřitelnost.
  7. Je schopný naladit například bubny nebo strunné nástroje tak, aby to vyhovovalo skladbě, pasáži. Sami jistě víte, že ladička ani seřízený nástroj není vždy dostačující a často je ladění potřeba uzpůsobovat vzájemným vztahům v harmonii nebo rejstříku a technice hráče. Od toho je producent  přiskočí, naladí.
  8. Měl by pouhým uchem okamžitě poznat, v jaké harmonii se právě pohybujete a jaké tóny slyší.
  9. Je upřímný. Když mu něco přijde slabé, dozvíte se to, ale asertivně.
  10. Zaměřuje se i na texty, výslovnost, neopomíjí nehudební složku díla – protože každý slabý článek řetězce jej může degradovat.
  11. Je schopný obstarat a zrežírovat hostující hudebníky a ručí za jejich výkony.
  12. Měl by umět ovládat a nastavit všechny běžné zvukové efekty a aparatury, znát typy nástrojů a vědět, jaký lze od nich očekávat zvuk.

Jestli jste už na takového producenta nebo producentku narazili, máte napůl vyhráno. Já jsem takového, pro sebe ideálního producenta našel třeba ve Vítkovi Maršálkovi a dokonce jsem ho zaměstnal v Aluně.

Jaké jsou vaše zkušenosti – a co od producenta požadujete vy? Které další kvalitní producenty nebo producentky doporučujete? Napište nám do komentářů.

Tagy Producent Aluna jak na to

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Kamil Danda
Frontman kapely Boží muka, zvukař, vlastník nahrávacího studia Aluna.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY