Přejít k hlavnímu obsahu
Činelový stojan s hrncem, nový evergreen vaší sbírky?
Činelový stojan s hrncem, nový evergreen vaší sbírky?
Alex Švamberk - Čt, 09.04.2020 - 12:00

Velké divadlo s malým kašpárkem #3: aby to znělo

Když už jsme dotáhli do zkušebny různé plechy, trubky, trny a pružiny, tak ještě musíme vymyslet, jak je upevnit. Položené na zemi znít nebudou. Nejsnazší je pověsit je. Vyvrtat do nich díru do nich zvládne i ten nejméně šikovný nekutil. Pověsí se nejlépe na nějaký stojan na šaty na kolečkách, menší pak na stojan k mikrofonu zvaný šibenice – ty nejlevnější se dají sehnat za pár stovek. A stabilnější činelové stojany s ramenem lze pořídit za tisícovku.

Brzo ale zjistíme, že na zavěšené nástroje se zas tak dobře nehraje, rozkývou se. U jednoho úderu to nevadí, ale pokud by se měl vyťukávat rytmus, tak to nejde. Co se týká tenkých plechů, vyplatí se do nich provrtat díru uprostřed a uchytit je na činelový stojan. U plechu metr krát metr to nejde, ale u takových kusů 50 na 50 nebo 120 x 20 to jde dobře. I do hrnců a pánví nebo konvic můžeme vyvrtat buď otvor uprostřed a přichytit je stejně, nebo vyvrtat díru z boku a přichytit jako bonga nebo tom. K barelům je zase nejlepší přidělat z boku nožky jako na floor tom. Jasně, něco to stojí, ale zase se na něj dá hrát.

Piezo snímače a snímač na kytaru

Z trubek se dá vytvořit jakási obdoba metalofonu, položí se na rám potřebné šířky, nejlépe lichoběžníkový, na kterém je filc nebo molitan. Do rámu jsou přes filc zatlučené hřebíčky bez hlaviček s nataženou bužírkou, aby se trubky nekutálely. V nouzi se dá použít u kratších a lehčích kusů i polystyrénový truhlík, stačí jen udělat drobné prohlubně nahoře, aby se kulaté kusy nekutálely.

Jsou i dokonalejší metody, dají se okopírovat stojany od Kolbergu nebo Groveru, avšak to už vyžaduje alespoň základní truhlářské nebo zámečnické zkušenosti. Pokud však není profil kulatý, tak na něj dají nalepit takové filcové či gumové kolečka, co se lepí na nohy křesel a židlí nebo různá elektronická zařízení, což není můj nápad ale inspirace u Kolbergu.

Velké plechy a kovové barely mnohdy ani snímat není třeba, rozhodně ne ve zkušebně, ale zvuk menších a tišších se v kapele snadno ztratí. Nejsnazší je použít mikrofon. Většinou postačí nějaký tužkový kondenzátorový, jaké se používá u overheadů na bicích. Stačí levnější, nemusí to nutně být super lux, ale Rode M3 je už slušná volba za slušnou cenu, a pokud nás přestanou podobné experimenty bavit, dá se prodat. Můžeme si koupit i Samson C02 ve stereo páru. Chceme-li zachytit basy, optimální je mikrofon na kopák jako je AKG D112 za 2700, Shure SM 52 už vyjde na 4000, což je přece jen hodně. Klidně ale postačí AKG P2 na necelé dvě tisícovky. A pokud se nechce utrácet a zvuk není příliš hlasitý, lze zkusit i nějaký levnější zpěvový nebo nástrojový mikrofon.

Snímač Ukko

Když se snímaný objekt nekýve, využije se proximity efektu, kdy jsou při snímání z velké blízkosti výraznější basy. Pokud má nějaký velký plech ohnuté boky, nebo je pružina přibalená k nějakému stojanu, můžeme na stojan či plech mikrofon přilepit gafou, jak to dělali v počátcích Einstürzende Neubauten. Zvukařům asi slézají vlasy z hlavy, ale pokud to uděláme s čínskou kopií Shure SM 57 nebo SM 58 či nějakým superluxem a apexem, zas takový problém to nebude. Ten stejně nemá žádnou cenu. Zkusit se mohou i kontaktní mikrofony, třeba ty k ladičce. A pokud umíme pájet, je tu i bastlířská možnost – koupit si v nějaké nejmenovaní prodejně s elektronikou piezo snímače, připájet k nim stíněný kabel s konektorem, třeba malým cinchem (stínění se připájí na okraj a bude potřeba kalafuna nebo lépe salmiak popřípadě acylpyrin), a snímač přilepit přímo na kus plechu nebo rám – klidně i dřevěný. Já používám isolepu nebo gafu. Možná, že průběh snímaného zvuku není zrovna lineární, ale funguje to.

U kovových objektů, zejména pružin a strun se mohou zkusit i nějaké levnější kytarové snímače, nejobyčejnější se dají pořídit doslova za pár stovek. A zkusit lze nejen snímače pro elektriku od firem, jako jsou KRC a PAF, které se dají pod pružiny, ale také piezo snímače pro akustickou kytaru, jako je Renkforce E80, které se dají dobře dát na rám od metalofonu. Lepší nabízí IK Multimedia pro iRig Accoustic. Skutečně špičkové jsou kontaktní snímače na bicí Ukko, které však potřebují phantomové napájení, ale nějak se už nabídce neobjevují.

Tagy Velké divadlo s malým kašpárkem do 5 tisíc korun
O hudební scénu a techniku se zajímám už desítky let, jako publicista i jako aktivní muzikant.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY