Přejít k hlavnímu obsahu
Tohle není retro pro retro – Skeletá je vědomá práce s nostalgií. | Foto: Press
Tohle není retro pro retro – Skeletá je vědomá práce s nostalgií. | Foto: Press
Martin Hošna -

Skeletá od Ghost: Když se duch popu a metalového okultismu potkají v osmdesátkách

Švédská kapela Ghost na své nové desce Skeletá opět dokazuje, že jejich posedlost osmdesátkami není jen vizuálním kýčem, ale hluboce promyšlenou estetickou volbou, která se odráží v každé vteřině nahrávky. Frontman Tobias Forge coby Papa Emeritus tentokrát víc než kdy dřív sází na popovou chytlavost, aniž by rezignoval na metalový základ, kterým Ghost zpočátku šokovali scénu. Skeletá je jako soundtrack k imaginárnímu hororu z roku 1986 – kde na jedné straně slyšíte ELO, na druhé Mercyful Fate. A všechno to dává překvapivě smysl.

Forge zjevně miluje pop a nebojí se toho. Skladby jako Guiding Lights nebo Satanized sází na hity ve stylu AOR (Adult Oriented Rock), s klávesovými plochami, které by mohly znít z FM rádia před čtyřiceti lety, a refrény, co se zařezávají do mozku jak hřebíky v dílně Kinga Diamonda. Ale zatímco povrch je třpytivý, pod ním se dál skrývá okultní temnota – jen zábavně zabalená do flitrového saka. Ghost tu nepřesvědčují agresí, ale stylizací – a ta je dotažená do posledního detailu.

Otvírák Peacefield má velkolepý charakter a evokuje skoro až filmovou overturu. Hutné klávesy, vokální harmonie a postupné vrstvení nástrojů, které vyvrcholí v monumentálním refrénu, je učebnicovou skladbou Ghost, v níž velmi opatrná práce s dynamikou a každé přidání nástroje neztrácí smysl. Následující Lachryma s temnou barokní melancholií, převedenou do synth metalové balady, si důmyslně pohrává s kontrastem mezi jemností slok a explozí v refrénu – dynamická práce kytar s delay efektem a výborně sejmutá basa, která v tichých částech drží groove téměř neznatelně.

V Satanized vypouštějí Ghost popového démona. Píseň je stavěná jako ironický letní hit – sloka s funky nádechem, disco basová linka a refrén, který by klidně mohl znít z rádií... kdyby nešlo o oslavnou ódu na satana. Temnou melodii si uchovává i Guiding Lights, v níž výrazná melodie v refrénu a syntetické pady vytvářejí až gospelový nádech. Veselý heavy rock v Cenotaph přináší popové uvolnění, zatímco Missilia Amori je těžká heavymetalová skladba v jednoduchým groove a „nalepeném“ refrénu. Ghúlové se nejvíce odvážou v Marks of the Evil One – těžké riffy, temný growl v pozadí, rychlé tempo a kytarová unisona či práce s oddalováním rytmického nástupu refrénu dělají ze skladby jednu z nejvýraznějších na albu.

Ghost zakončují album opět ve velkém stylu. Excelsis (z lat. „na výsostech“) je majestátní skladba, která kombinuje všechny prvky předešlých písní: synťáky, sbory, těžké riffy, hymnický refrén. Pro muzikanty je to showcase aranžérského mistrovství. Modulace, změny dynamiky, vrstvení zvuků – a finální kód, který přináší emocionální katarzi. 

Tohle není retro pro retro – Skeletá je vědomá práce s nostalgií, která přepisuje metalový kánon do jazyka popu. Ghost tak už nejsou „ta kapela s maskami“, ale svébytný fenomén, který se vymyká žánrům. Forge navazuje na tradici umělců, kteří dokázali vytvořit vlastní svět – trochu jako Bowie nebo Alice Cooper. Jen místo glam rocku tu máme heavy riffy obalené synthy a refrény.

Co na desce oceníte jako muzikanti?

Z muzikantského hlediska je Skeletá precizně vystavěná deska. Kytary mají punch, ale zároveň jsou podřízené celku – riffy jsou pevné, ale nikdy nezahlcují skladbu. Nameless Ghouls odvádějí skvělou práci: rytmická sekce je neuvěřitelně přesná a zároveň dynamická. Bubeník hraje s jistotou, která dává prostor synthům i vokálům. Klávesové aranže jsou promyšlené, vrstevnaté, místy až soundtrackové – klidně by mohly doprovodit scénu z nějakého Carpenterova filmu.

Zpěv Forge není o rozsahu, ale o charakteru. Každá fráze je zahraná jako herecký výkon – frázování, artikulace, práce s výrazem. Míchání žánrů je navíc příležitostí pro studiové hráče, jak přejít z tvrdého riffu do disco groovu, aniž by to působilo nuceně. A to je mistrovství.

Skeletá je deska, kterou ocení ti, kdo vnímají hudbu jako stavbu – ať už stavíte riff, refrén, nebo celý koncept. Ghost tu nejsou „jen show“, ale kapela, která ví, co dělá – a proč to dělá tak dobře. 

Ghost - Skeletá

Ghost – Skeletá

Loma Vista Recordings 00:46:49

pop/metal

70 %

Tagy ghost Recenze alb

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Martin Hošna
Hudba mě provází celý můj život, snad proto, že ji beru jako „univerzální řeč“ všech. Miluju jakoukoli, která útočí na solar, a je jedno, jestli je to lidovka, hard rock, grind core nebo jazz. minulost: • v zajetí klasické hudby až do dospělého vysokoškolského věku, houslové…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY