Přejít k hlavnímu obsahu
Dneska není nutné mít profi studio, stačí začít s tím, co máš. | Foto: autor
Rostislav Vacek -

Riffový deník #2: Zaniness – Breakdown, co by ti sedmistrunka neodpustila

Chtěl jsem udělat breakdown, co bude tak trochu… mimo. Šílený. Nepředvídatelný. Prostě takový, u kterého se člověk na chvíli zastaví a řekne si: „Počkat, co to sakra bylo?“ Tak vznikla Zaniness – skladba, nad kterou jsem se dovolil v určitých místech pousmát. Double drop A, pitch shifty, wah pedál, orchestrální vrstvy… a hlavně energie, která to všechno drží pohromadě.

Od riffu k chaosu

Začalo to jedním jediným riffem. Byl jsem zrovna inspirovaný kapelou Invent Animate a jejich „all over the place“ stylem – riffy, co tě překvapí každou vteřinu. Hned jsem věděl, že z toho chci postavit track, který se nebude bát jít do extrému.

Největší srandou byl breakdown. Chtěl jsem, aby zněl co nejvíc šíleně – a zároveň aby měl groove. Použil jsem pitch shift plugin pro snížení o oktávu, který jsem naautomatizoval v DAWU pro největší impact na hlubokých notách. K tomu wah pedál, abych se mohl ještě víc vyblbnout s dalším pitch shiftem... z Archetype Gojira X. Byla to zábava.

Víc než jen kytara

U Zaniness jsem více, než obvykle přepínal mezi pohledy – jednou jsem řešil melodickou linku kytary, podruhé orchestrální vrstvy. Ta změna perspektivy mě strašně baví.

Znovu jsem si taky uvědomil, jak zásadní je realistické programování – hlavně bicích a orchestrací. Čím víc to zní jako živí hráči, tím víc tě to vtáhne. Nepotřebuješ mít celé studio nebo kapelu, stačí tomu dát trochu péče.

Neber se tak vážně

Zaniness má energii, drive a najednou tě hodí do zmatku. A to je přesně ten moment, co jsem chtěl zachytit. Ne vždy musí všechno dávat smysl. Někdy stačí, když to má koule a je to sranda.

To je věc, kterou se teď snažím držet i při skládání: nebrat se až tak vážně. Umět si udělat srandu ze sebe i ze své hudby. Když se uvolníš, vzniknou často ty nejlepší věci. To je obzvláště jednoduché, pokud skládáš poměrně často.

Vzkaz pro mladé tvůrce

Jestli s hudbou začínáš, nebo přemýšlíš, že bys něco nahrál/a – prostě začni. Není potřeba mít profi gear, drahé studio nebo deset let zkušeností. Já všechno nahrávám doma – kytara, zvukovka, Cubase a jedeme.

A hlavně: neboj se dělat divné věci. Nehledej „správný styl“. Zkus riff, co tě pobaví. Nahraj breakdown, který zní jako výbuch v jaderné elektrárně. Zničeho nic zmoduluj, Zkus různé efekty, apod. Jedinou podmínkou je, aby to sloužilo tomu tracku! Směj se u toho. A pak to vypusť ven

Zaniness si můžeš poslechnout na všech hlavních DSPs. A pokud tě zajímá víc o tom, jak tyhle tracky vznikají, sleduj sérii na YouTube, kde každý druhý týden sdílím celý proces – upřímně, bez cenzury, s chybami i radostí.

Těším se, co vytvoříš ty.

Tagy Riffový deník komunita

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Rostislav Vacek
Královéhradecký producent a kytarista, který skládá, produkuje, mixuje a masteruje svou hudbu z pohodlí svého domova.  Jsem jedním z nejmladších progresivních instrumentálních metalových umělců. Má hudba zachycuje abstraktní emoce pomocí instrumentálních ambientních sound…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY