Přejít k hlavnímu obsahu
Martin Hošna -

Parov Stelar: Ke skládání stačí laptop a mikrofon, preferuju ale zázemí studia

Marcus Füreder je pod přezdívkou Parov Stelar v elektronické hudbě zavedeným pojmem. O připravované desce, malování, cestování, ale i o fenomenálním elektro swingu se rozpovídal s lehkostí workoholika. Jeho mix tanečního swingu, elektra, živých nástrojů a bohaté vizuální show padl i u nás na úrodnou půdu. Rakouský DJ si brousí zuby 29. listopadu na holešovickou Tipsport arénu.

Kde jsem tě právě zastihl a na čem zrovna pracuješ?

Právě jsem ve studiu v New Yorku a dělám na nových písních. U mě je to vždy tak – buď nahrávám a produkuju, nebo jsem na turné. Zanedlouho se tedy přepnu do jiného režimu a vyrazím na cesty. Pro mě je to v podstatě rituál, takové moje náboženství. Nikoliv práce. Přesně takový život chci mít.

Můžeš prozradit, jak pokračuje nahrávání nové desky?

Je to trochu o objevování nových věcí, které bych mohl na nahrávce použít. Takže nemůžu úplně říct, že je deska v hotovém stádiu, spíš probíhá důkladná příprava na to, co mě čeká. Poslouchám strašně moc muziky a vyhledávám nové postupy. Nehodlám ustrnout na místě jako umělec. Pro mě je každá nová deska nesmírně důležitá. Posunuje mě dál.

Máš už představu, jak se bude jmenovat?

Mám, ale neprozradím! S tím nepočítej! Příští rok snad bude venku.

Pár písní již ale spatřilo světlo světa. Zajímavý klip je ke skladbě Gringo. Odkud přišel nápad zpracovat video na základě 1600 kolorovaných obrázků?

Byla to mravenčí práce, každý obrázek upravit a dát mu v celém to sledu nějaký smysl. Zabralo mi to bezmála dva měsíce. Chtěl jsem video vytvořit vlastníma rukama a připomenout si kouzlo analogu. Spojit taneční cikánský groove s mexickou tequillou se podle mě povedlo.

Dva měsíce práce s obrázky už pomalu připomínají proces samotného malování, kdy umělec konečně něco vytvoří. Ty o tom určitě něco víš.

Před čtrnácti lety jsem začal sám malovat a nikdy se toho nevzdám. Je pravda, že jistý průsečík tu je. Malování je chaotický proces, ale vždycky po něm zůstane něco hmatatelného. V nahrávacím studiu je vše čisté. Jakmile skončíte a vypnete počítač, můžete maximálně někam poslat soubor s MP3 hudbou, a to je vše. Právě v tenhle moment cítím, že mi něco chybí v ruce.

Do koncertní sestavy přibyla zpěvačka Elena Karafizi. Uslyšíme ji na nové desce?

S tím, že se objeví na nové desce, zatím nepočítám. Pracovali jsme společně na pár písních, ale v tuto chvíli se soustředíme na koncertní show. Je to pro všechny výzva. Do kapely přijde víc nových lidí a musíme se sehrát. To je priorita.

Tvoje koncerty jsou pověstné skvělou vizuální show. Co fanoušci tentokrát můžou čekat?

Jako vždy vysoké nasazení, naši energii a moji hudbu. Doporučuji všem, aby si vzali kvalitní taneční boty, protože to bude nářez! Budeme se pořádně bavit a nečekejte žádné melancholické skladby. Vím z minulých let, že v České republice je to jízda jako nikde jinde!

Do jaké míry je pro tebe těžké hrát písničky naživo?

Záleží pokaždé na konkrétní skladbě… Dá se říct, že během posledních let jsme přišli s hodně dobrým konceptem, jak transformovat studiové relace do koncertní podoby. Za to musím nejvíc poděkovat své kapele.

Když srovnáme debut s deskou, kterou zrovna připravuješ, můžeš říct, kam ses jako umělec za ta léta posunul?

Patřím k těm, kdo se nikdy nespokojí s jednou nálepkou. Neustále se snažím udělat něco nového. Je jasné, že elektro swing bude se mnou navždy spojován. Jméno Parov Stelar se stalo průkopníkem tohoto žánru a proslavilo ho. Mám za sebou ale i hodně jiné různorodé hudby a pro své další projekty používám pseudonym „Stelartronic“. To pomáhá i Parov Stelar, aby zůstal ve svém světě.

Jsi ale považován za otce zakladatele elektro swingu, to ti nikdo neodpáře.

Neřekl bych, že elektro swing byla hudba, kterou jsem hrál jako první. Byl jsem vždycky ovlivněný mnoha žánry a spoustou další muziky. Byla to vlastně náhoda, že jsem přišel zrovna v ten pravý moment, kdy se elektro swing najednou dostal do masivního zájmu. Když si poslechneš postupně všechny moje starší desky, každá z nich je úplně jiná. Pro mě je nejdůležitější samplování. Tvořit elektro hudbu a sdílet ji.

Jaký byl Parov Stelar na začátku kariéry, a jaký je nyní?

Je to úplně jiný život, když jste úspěšný v tom, co děláte. Co mi zůstalo z minulosti, je kreativní způsob skládání. A taky že se nikdy nenudím. Samozřejmě, když cestujete s 30 lidmi několik měsíců, není to jako na začátku, když jsem cestoval jen s laptopem a hrál pro pár stovek lidí.  

Skládáš svoji hudbu i na cestách?

Pokud vím, vznikla tak pouze jedna moje píseň. Zrovna tehdy jsme byli ve zkušebně a já kapele navrhnul, že musíme tuhle stopu hned zaznamenat. Můžu si dovolit skládat kdekoli a kdykoli, to je výhoda elektronické hudby. Stačí mi mikrofon a laptop. Nicméně s přibývajícím věkem a zkušenostmi se takovému komponování vyhýbám. Potřebuji svůj čas a preferuju studio. Svoje zázemí, kde mám nástroje. Na turné dělám hodně rozhovorů, není na to čas ani klid.

Tagy Parov Stelar

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Martin Hošna
Hudba mě provází celý můj život, snad proto, že ji beru jako „univerzální řeč“ všech. Miluju jakoukoli, která útočí na solar, a je jedno, jestli je to lidovka, hard rock, grind core nebo jazz. minulost: • v zajetí klasické hudby až do dospělého vysokoškolského věku, houslové…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY