Přejít k hlavnímu obsahu
Nahrávání v profesionálním a často také lehce sterilním studiovém prostředí pořádně prověří vaši domácí přípravu a mentální odolnost. | Foto: Tim Toomey
Nahrávání v profesionálním a často také lehce sterilním studiovém prostředí pořádně prověří vaši domácí přípravu a mentální odolnost. | Foto: Tim Toomey
mbx - Čt, 27.01.2022 - 08:00

Baskytarová posilovna #43: jediná rada do studia

Určitě jste už narazili na množství tipů, jak se co nejlépe připravit na natáčení ve studiu. Během své dvacetileté zkušenosti profesionálního baskytaristy jsem si prošel mnoha různými scénáři a situacemi. Při nahrávání na vás čeká pestrá paleta výzev a technických detailů, na které je skoro nemožné se předem připravit. Nicméně, když jsem eliminoval všechny nepodstatné záležitosti, došlo mi, že je zde opravdu jenom jedna jediná důležitá zásada, která se vám vždy vyplatí. A jak už to tak bývá... pod svícnem je největší tma.

Pojďme si na začátek definovat dva základní typy klientů profesionálních studií  kapely a sóloví interepreti.

Nahrávání s kapelou

V kapele jste kamarádi, bratři, sestry, prostě rodina. Ve studiu je ale dobré pozvednout profesionální standard vaší party a soustředit se více na business. Mám na mysli navzájem se podpořit v usilovnější práci na skladbách a instrumentálních či vokálních partech.

Chystáte-li se na svoje první velké natáčení ve studiu, pořešte si především jednu zásadní záležitost: každý člen kapely musí bezpodmínečně znát svoje party a také strukturu všech skladeb, které se chytáte natáčet. Ano, je také důležité mít v pořádku nástroje, sladěné oktávy, náhradní struny a tak dále, ale pokud neumíte zahrát svoji písničku, jsou tohle všechno jenom podružnosti. Naučte se svoje party tam i pozpátku. Zorganizujte si extra zkoušky a dvěstěkrát si vše přehrajte.

Čím více si budete jistí skladbami, které budete nahrávat, tím rychlejší a příjemnější bude natáčení a také se vám bude lépe improvizovat v případě, že vás přepadne múza. Studio vás může inspirovat k novým nápadům a třeba určité pasáže nebo strukturu skladeb změníte, vyzkoušíte nové vybavení nebo budete chtít experimentovat se zvuky či krabičkami. Je velký rozdíl užít si tuto tvořivou a spontánní fázi ve chvíli, kdy víte, co děláte a máte svoje party usazené a kvalitně natočené. Poté si můžete hrát bez obav z výsledku nebo tlaku časové tísně.

Pokud se bubeník chystá natáčet party společně s basistou (velmi oblíbená a častá varianta natáčení ve studiu), je dobré si skladby zkusit zahrát jenom v rytmickém duu. Aby nedošlo na nepříjemné překvapení, že sice máte své instrumentální party perfektně ohrané a připravené, ale nejste coby basák/basačka zvyklý/á zahrát skladbu jenom s bubny (nebo naopak bubeník/bubenice jenom s basou). Zjistíte tak, do jaké míry se spoléháte na znamení a pasáže ostatních nástrojů a zpěvu.

Nahrávání jako sólový interpret

Coby sóloví interpreti hlavně pečujte o svůj tým a jděte příkladem. Pokud máte najaté profesionální hudebníky, kteří vám vaše skladby nahrávají, dejte jim kreativní prostor a naslouchejte jejich názorům. Většinou jsou to ostřílení a zkušení rutinéři, kteří ví, co funguje a co ne.

Na druhou stranu se nespoléhejte na producenta, zvukaře nebo super podklady, které vám tito profíci v branži poskytnou. Váš part (v případě sólových interpretů se většinou jedná o vokál) musí dosahovat stejných kvalit. Naučte se a prociťte svůj text a fráze. Buďte v interpretaci svých partů přesvědčiví. Přinášejte energii, pozitivní přístup a odhodlání do projektu. Váš tým vás bude respektovat a získáte díky tomu extra magickou porci hudební kvality od mnohdy jinak komisních profesionálů.

Jediná rada nad zlato: soustřeďte se na hudbu

V obou případech tedy jedna jediná rada do studia zní  soustřeďte se především na svou hudbu. Umíte všechny svoje party? Znáte nazpaměť strukturu všech skladeb, které budete natáčet? Umíte hrát sám i s metronomem? Pokud je ve všech třech případech vaše odpověď ano, máte vyhráno a natáčení ve studiu pro vás bude veskrze příjemným a inspirativním zážitkem... i kdyby trakaře padaly.

Tagy baskytarova posilovna studio nahrávání Kapela

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Marek Bero
Autor série knih Baskytarová posilovna & Bass Gym 101, baskytarista, lektor & manipulátor spodních frekvencí ve Velké Británii & ČR.    http://baskytarovaposilovna.cz  
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY