Přejít k hlavnímu obsahu
Díky hraní akordů si ujasníte pořádně souvislosti mezi stupnicemi a akordy, zlepšíte si prstoklady a znalost hmatníku. | Foto: mbx
Díky hraní akordů si ujasníte pořádně souvislosti mezi stupnicemi a akordy, zlepšíte si prstoklady a znalost hmatníku. | Foto: mbx
mbx -

Baskytarová posilovna: 101 akordů a harmonických doprovodů

Všichni víme, že baskytara je především melodický a rytmický nástroj. Můžeme na ni hrát tlusté, hutné, basové tóny libovolnou prstovou technikou, slapovat, hrát trsátkem či tappingem. Ve většině případech ale budeme hrát jednotlivé tóny, které na sebe navazují a tvoří tak basovou linku. Hraní akordů má přece na starosti kytarista nebo klávesák, že? Nemá proto smysl se hraním akordů na basu zaobírat, protože tím akorát budeme ztrácet čas. Omyl! Hraním akordů získáme ohromný přehled. Naučíme se slyšet a také „vidět“ akordy. Budeme si ovšem muset v mnoha případech upravit prstoklady a tzv. voicing (způsob, jakým se dané akordy můžou interpretovat).

Zdá se mi to neuvěřitelné, ale opravdu držíte v ruce již desátý díl série Baskytarová posilovna 101. Když jsem před více než deseti lety začal psát první knihu, myslel jsem, že je i poslední. Myšlenka byla velmi ambiciózní: napsat ultimátní knihu pro aspirující baskytaristy*ky. Ale posléze bylo potřeba napsat druhou, poté třetí… A jak důležitá témata přibývala, dospěli jsme do této finální fáze, kdy společně probereme hraní dvojhmatů, trojhmatů a akordů na čtyřstrunné baskytaře.

Ano, už slyším vaši námitku, že basa přece není o hraní akordů, že to je činnost vyhrazená pro doprovodné kytaristy či klávesové nástroje. A že basa tvrdí muziku především svými jednotlivými notami a groovem. Nicméně, jak ostatně sami zjistíte, až se ponoříte do tajů akordického hraní, tato zkušenost vám na vaší hudební cestě přinese mnoho podstatného. Díky hraní akordů si ujasníte pořádně souvislosti mezi stupnicemi a akordy, zlepšíte si prstoklady a znalost hmatníku a v neposlední řadě se naučíte hrát krásné, libozvučné doprovody, které vám bude závidět leckterý*á kytarista*ka.

Takže, pojďme si shrnout, proč je dobré ovládat hraní akordů na basu:
1) pochopení souvislostí mezi intervaly, stupnicemi a názvoslovím akordů;
2) zlepšení vizualizace hmatníku;
3) rozšíření rejstříku o nové techniky pro hraní;
4) výzva pro koordinaci prstokladů levé ruky;
5) pochopení tvorby akordů a hierarchie tónů – tzv. voicing;
6) vhled do myšlení kytaristů nebo pianistů;
7) pochopení harmonické stránky a struktury dané skladby.

V knize naleznete již tradičně celkem 101 inspirujících cvičení, která vás provedou tématy, jako jsou nácvik dvojhmatů, hraní decimálních akordů, trojhmaty, naučíte se hrát sedmičkové akordy, devítkové akordy a sus4 akordy, vyzkoušíte si komplexní prstoklady akordů na všech čtyřech strunách, vášnivý flamenco styl akordů, procvičíte si mozkové závity u voice leading a nakonec si zahrajete akordické studie a etudy v různých hudebních stylech.

Každé cvičení je stručně popsané v titulku a sestává z notového zápisu a tabulatury, která vám ukáže, kde a jak nejlépe cvičení zahrát. Důslednost doporučuji zejména v konzistentním způsobu hraní cvičení. Začněte po malých úsecích – klidně jeden takt, zpomalit a zasmyčkovat. Postupně přidávejte další takty a také zvyšujte tempo.

Dbal jsem zejména na praktické použití každého cvičení. Nejedná se o samoúčelné etudy nebo mechanické procvičování. Můžete si cvičení vzít a použít je ve skladbě nebo během jam session s bubeníkem či jiným hudebníkem. Nebo ho použít do vaší originální skladby. Fantazii a kreativitě se meze nekladou.

Vždy se jedná o kousek hudby a až ve druhém případě o cvičení. Často jsou cvičení psaná jako pasáže ve skladbách – sloka, bridge nebo refrén. Doufám, že vás tento muzikální přístup bude ještě více motivovat pro začlenění akordického hraní do vašeho rejstříku.

Mně osobně vždy při hraní akordů okamžitě napadne nějaká nová skladba a často se stává, že ji nakonec hrajeme s kapelou. Jeden nikdy neví, třeba vás akordická hra bude natolik inspirovat, že se stanete skladatelem a budete do svého hudebního projektu přinášet nejenom groovy či basové linky, ale rovnou kompletní písničky.

Metodika cvičení:

1–10 – nácvik dvojhmatů
11–20 – nácvik dvojhmatů a prázdných strun
21–29 – decimální akordy
30–39 – akordy se třemi tóny (trojhmaty)
40–49 – groovy s dvojhmaty a akordy
50–60 – sedmičkové akordy
61–65 – devítkové akordy
66–70 – sus4 akordy
71–75 – akordy na všech čtyřech strunách
76–80 – flamenco styl akordů
81–90 – voice leading
91–101 – etudy a groovy v různých hudebních stylech

Všechna cvičení jsou k dispozici jako mp3 ke stažení. Knihu lze zakoupit ZDE.

Tagy baskytarova posilovna Marek Bero kniha akordy lekce na baskytaru

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

mbx
Marek Bero
Autor série knih Baskytarová posilovna & Bass Gym 101, baskytarista, lektor, audio-vizuální manažer, hudební PR & manipulátor spodních frekvencí ve Velké Británii & Evropě. baskytarovaposilovna.cz
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY