Přejít k hlavnímu obsahu
Najdi svou píseň v sobě, foto: Wikimedia Commons
Najdi svou píseň v sobě, foto: Wikimedia Commons
Jan Sládek -

4 finty na zablokovanou improvizaci

Minule jsem psal o tom, že improvizovat je jako vyprávět si s kamarády příběh. Občas ale příběhy docházejí, anebo může převládnout pocit, že je to pořád to samé. Mně osobně to pak způsobí docela nepříjemný blok. Protože se mi to stává pořád, vyvinul jsem si systém obrany. Rád se o něj s vámi podělím. A budu rád, když se s námi podělíte i vy.

1. Kreativní omezení

To je myslím princip, který funguje napříč lidskými činnostmi. V tomto případě aplikuji několik variant. Cíl je jediný, má mě to donutit hrát jinak, vystoupit ze zajetých kolejí. Třeba si řeknu, že budu hrát jen na jednu, dvě, tři struny. Anebo se omezím jen na akordické tóny. Anebo jen na hru prsty. Anebo jen na vícehlasy. Většinou mě to inspiruje a když omezení odstraním, prvky, které mi to přineslo, použiji v normální hře. Párkrát jsem to zkusil i na pódiu.

2. Změna nástroje

Tohle používám hlavně u skládání, ale lze to samozřejmě rozšířit. Zdánlivá nevýhoda, totiž to, že třeba na ten nástroj moc neumíte, je výhodou. Místo technických fines, které leštíte na svém hlavním nástroji, tady rozvíjíte muzikalitu a vynucenou jednoduchost. Asi bych měl problém odehrát na basu či klávesy koncert, ale v klidu doma na těch nástrojích nové cesty najít umím. Někdy ale stačí i jiná kytara, jiný zvuk.

3. Nová technika

Pozor, není to o novém vybavení. Nikdy jsem nebyl technický hráč, věřím, že moje vlohy jsou jinde. Ale nikdy bych technikou nepohrdal. A rozhodně bych se nechlubil tím, že něco neumím. Nicméně, když se člověk zasekne, není špatné hledat nové cesty hmatnikem i tady. Třeba se vědomě víc tlačit do legátového hraní, anebo hrát všechno trsátkem „dolů“.

4. Najdi svou píseň v sobě

Patti Smith jednou napsala, že každý v sobě neseme svou píseň. A možná, že nám někdy kytara překáží. Když už nevím kudy kam, ujistím se, že nikdo není poblíž, odložím kytaru a zpívám si svoje kytarové party. Pak vezmu kytaru a učím se hrát, co zpívám. A pak zase zpívat to, co hraju. A držím to aspoň trochu u sebe, i když se mi to nepodaří do noty. Protože o to nejde, jde o nové objevy a ty dokonalé být nemusí.

A jak jdete na odblokování vy?

Tagy improvizace jak na to

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

JdG
Kytarista Tomáš Průša Bandu, Pohřební kapely a Potrubí, záskokář, učitel na kytaru, nahrávač, producent. Pracuji ve svém Létajícím studiu (…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY