Přejít k hlavnímu obsahu
Willhelm Grasslich během vystoupení. | Foto: archiv autora
Willhelm Grasslich během vystoupení. | Foto: archiv autora
Willhelm Grasslich -

UGFC se vrací k věku vzducholodí

UGFC aka Uncle Grasha’s Flying Circus je výpravný válečný totalitární kolos industriálních zvukových stěn, hluků, sirén a úderů. Ukrývá v sobě mnohé, ale nekompromisní poetika náletu je jednou z jeho hlavních domén. Jakmile člověk dokázal vynalézt stroj, který jej přiblížil dárci života na obloze, záhy z něj začal házet bomby na své bližní. Výraz moci i bezmoci v jednom jasném obrazu – a to je třeba připomínat.

Industriální hudba, to jsou zvuky mašinerie, techniky, nelidského pohybu, jež nese člověka ke světlým zítřkům. K vládě pokroku a k neomezeným možnostem technologií, které tento pán tvorstva, jenž neváhá posílat „nižší tvory“ do masových koncentráků, musí zkrotit, neboť je to jeho historická úloha. Ale čas od času přijdou chvíle, kdy se technologie obrátí proti člověku. A ten marně hledá zbytky svých sil k úniku ze spárů oné mašinerie, jež se zčistajasna mění z archy vědy a pokroku ve smrtelnou past. A čím méně je v takových zhudebněných příbězích emocí, tím více vyzní ty, které tam zůstanou.

První svojí skladbu o zeppelinech datuji na konec roku 2019. Vyšla poté na albu Ost o dva roky později. Žánrově by se dala zařadit do tekutých vod dark ambientu, dronu, martial industrialu či soundtrack music s notně starosvětským zabarvením. Ale takhle to zní výstižněji – skladba je vizí zvuku motorů kdesi nahoře, kdy se za svitu dárce života (či vábitele múz) odehraje první nálet v historii.

Doutníky v oblacích jsou ale přitom fantastické. Člověk si připomene svět z knih Julese Vernea, ale vlastně i poslední rytířskou válku v historii, kdy gentlemanství vzdušného boje zemřelo s Rudým Baronem von Richthofenem. Však jeho Jagdgeschwader I aka „Létající cirkus“ nosím v názvu projektu. Vzducholoď je ovšem sama osobě tak zranitelná... báli byste se, kdybyste na její palubě letěli do bouře?

S Ondreyem Zintaerem, slovenským jazzovým a noisovým hudebníkem, jsme si tuhle otázku položili společně a jali se vytvořit rozsáhlé zvukové dílo, v němž nahlížíme na celý věk vzducholodí od konce první světové války do začátků té druhé. Hrají letecké motory, jazzové saxofony i dobové pochody, dují vichry či skřípe porouchaná vysílačka pokoušející se vyslat nouzový signál.

Největší leteckou katastrofu vzducholodi si však ponechám až do závěrečného dílu zeppelinové trilogie. Ta se chystá na příští rok a pod názvem Hindenburg vyjde splitem s domácím funeral-industrial projektem Totengräber. K němu vám odhalím obal, který vznikl již před dvěma lety a který pro nás namalovala úžasná Anhalas Illusionity.

Cover od Anthalas Illusionity

A až se ocelová bouře přežene, bude čisto a jasno na duši!

Chcete nám o své desce nebo projektu napsat víc a inspirovat ostatní hudebníky? Napište nám na redakce@frontman.cz.

Tagy komunita UGFC

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Willhelm Grasslich
Avantgarde, industrial, drone & noise artist Uncle Grasha's Flying Circus and more
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY