Přejít k hlavnímu obsahu
Mirek Jirků -

Tvůrčí spolupráce na dálku: od nápadu po hotové album

V tomto článku se s vámi podělím o to, jak probíhá náš tvůrčí proces, od prvotního nápadu, tvorby aranží a nahrávání nástrojů vč. technického řešení, až po předání audio materiálu do masteringového studia. Sice jsme duo využívající primárně elektronické nástroje, tento postup se ale dá aplikovat klidně i na akustikou tvorbu.

Krátké představení

Aby tento článek dával smysl, je nutné, abych nás úvodem představil. Jsme britsko-české duo Eclectic Cinema, hrajeme něco na pomezí taneční elektroniky a synth-popu s občasnými industriálními prvky. Když skládáme, pracujeme každý ze svého domácího studia. Kapelu tvoří Duncan Hendy a já. Duncan je vystudovaný muzikant, má bakaláře z klasické kompozice a teď studuje mediální kompozici. Zatímco Duncan je skladatel, já jsem naopak téměř samouk a na hudbě mě hodně baví její technická část. Vybírám a programuju zvuky synťáků a starám se o celkový sound. V našem případě se jedná o spolupráci dvou rozdílných individualit. Duncan je kreativec, který přináší nové nápady a já jsem spíš technik a skladby dokončuju. Myslím, že i díky tomu se dokážeme vždy snadno domluvit a naše skladby poměrně rychle provést všemi fázemi vývoje ke zdárnému cíli.

Od nápadu k aranžím

Autorem myšlenky většiny skladeb je Duncan. Zpravidla přichází s torzem skladby v podobě základní harmonie. Je to často nahrubo nahrané piano nebo kytara, vokální linka a nějaká narychlo vybraná bicí smyčka. Na mě pak je, abych z toho vypiplal téměř hotovou pecku.

Většinou začínám tím, že vyházím všechny použité zvuky, ale zachovám Duncanův midi zápis. Dodělávám bicí, basu, předělávám aranže nástrojů, přidávám nové linky, měním a piluju samotné zvuky, ladím efekty a starám se o to, aby to dohromady hrálo co nejlíp. Duncan do toho různě vstupuje a buď komentuje, nebo přímo zasahuje do vyvíjejícího se projektu. Navzájem si v Logicu nahazujeme nápady, některé zachováme a jiné zahodíme. Nakonec Duncan ještě znovu nahraje finální vokály a živé nástroje (basovou kytaru anebo kytaru), pokud ve skladbě jsou. To proto, aby vše (frázování, tempo, harmonie, …) sedělo s finální aranží. Takto rozdělaných skladeb máme zpravidla dvě až čtyři naráz, některé z nich nakonec necháme být, pokud se nikam nevyvíjí.

Studio DuncanaDuncanovo studio

Výměna audio nahrávek a technické řešení

Každý pracujeme ze svého domácího studia a oba pro aranžování používáme stejný DAW - Logic Pro, což nám zásadně usnadňuje spolupráci. Oba sdílíme ten samý Logic projekt. Skladbu tvoříme od samého počátku v Logicu, ať už začínáme čistě kytarou a vokálem, nebo nástroji řízenými přes midi (softwarové nebo hardwarové synťáky a samplery). Audio stopy nástrojových linek (nástrojové nebo vokální linky), které do skladby přidáváme si sdílíme přes Dropbox. Oba tak v poslední verzi rozpracovaného projektu vždy najdeme nové části, které tam mezitím přidal ten druhý, protože se do projektu automaticky natáhnou z Dropboxu. Komunikaci řešíme přes Slack nebo po telefonu. Výhodou takové spolupráce na dálku je veliká časová úspora, oba současně pracujeme na vývoji skladeb, ale potkáváme se až na zkouškách, když už je většina songů hotová.

Moje studioMé vlastní studio

Dokončování, mix a mastering

Před dokončením necháme každou skladbu ještě několik týdnů uležet, pak se znovu snažíme doladit poslední drobnosti v aranžích a finální zvuk hlavně po frekvenční a dynamické stránce. Skladbu si samozřejmě několikrát pouštíme a navzájem komentujeme. Necháváme ji poslechnout i některé další lidi, abychom měli zpětnou vazbu i z jiných zdrojů. V momentě, kdy jsme s výsledkem našeho úsilí oba spokojeni, předávám skladbu externímu zvukaři.

Materiál chystáme tak, že nástrojové linky exportuji do stemů pro externí mix. Stemy jsou audio stopy buďto s jednotlivými nástroji, anebo groupami nástrojů. Zvukaři většinou předávám ve stemech následující skupiny nástrojů: kopáky, virbly, hajtky, basu, někdy druhou basu, jednu nebo dvě nástrojové linky (groupy nástrojů), kytary a zpěv. Tam, kde je to kritické (kopák, virbl, basa, atp.) předávám audio stopy bez kompresoru a ekvalizéru. Zvukař nám pak přes cloudové uložiště pošle zpět náslechy, které posloucháme na různých zařízeních a vybíráme ty nejlepší, popřípadě navrhujeme změny. Vše probíhá vzdáleně bez zbytečného cestování.

Mix a mastering našeho alba Final Pleasures (2019) a EP Going Ape (2020) jsme dělali ve studiu Reset a vše fungovalo perfektně.

Slovo na závěr

Popsaný proces samozřejmě nemusí sedět každému, ale pokud hledáte způsob, jak spolupracovat na skladbách vzdáleně, můžete se inspirovat. Případné dotazy mi prosím pište na náš Facebook.

Tagy komunita Eclectic Cinema

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Mirek Jirků
Skládám elektronickou hudbu od roku 1994, od roku 2001 pak pod pseudonymem ProPulsion. Mám na kontě jedno řadové album a několik remixů. V roce 2017 jsem založil spolu s Duncanem Hendy formaci…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY