Přejít k hlavnímu obsahu
Zpěv jde nad hudbou a může se z textových bot vylhat | Foto: archiv autora
Zpěv jde nad hudbou a může se z textových bot vylhat | Foto: archiv autora
Jakub Drak Kočí - Út, 16.03.2021 - 12:00

Tvorba písňového textu #1: rytmus a přízvuk

Vítejte u prvního dílu seriálu o psaní hudebních textů. Možná si říkáte, proč nad něčím takovým dumat, vždyť text přijde na hudbu sám. Někdy se to stane, ale jindy je dobré mít po ruce řemeslo. Ostatně i hraní na hudební nástroj či jakákoli jiná umělecká tvorba je symbiózou talentu a schopnosti ovládat daný obor. My začneme od píky, tedy od rytmu.

Uvažoval jsem, jestli seriál začít rytmem nebo rýmy. To jsou dva základní kameny celé problematiky. Osobně jsem toho názoru, že rytmika je důležitější, tak pojďme na to. Nejdřív si vezměte papír a zkuste napsat nový text podle notoricky známého mustru od Jirky Schelingera. Pokud si nejste rytmem jistí, zkuste si ho vytleskat.

Zapomněla vážení
na jahody mražený

Coby pokusného králíka jsem použil vzorek tvorbou básní příliš nepolíbený, moji manželku Lenku. Jako první z ní vypadlo:

Přiletěla z rána
taková malá pěkná vrána
 
Je vidět, že se jí to příliš nepovedlo, ovšem nic není ztracené. Šikovný zpěvák by si s tím poradil. My to ale Lence neusnadníme a budeme ji mučit. Kde udělala chybu? Na první pohled je patrné, že jí nesedí počet slabik. V originále je 7 a 7, Lenka má 6 a 9.
 
Další problém je v přízvučných a nepřízvučných slabikách. Tady si musíme zjednodušeně vysvětlit, že čeština má vždycky přízvuk na první slabice slova nebo slovního celku. Za ním následuje buď jedna nebo dvě slabiky bez přízvuku. To sice není super zpráva pro fanoušky reggae, ale i na ně čeština pamatuje, nebojte, povíme si o tom na konci článku. Teď ale zpátky k Jahodám.
 
Vidíme, že Jirka to má v obou řádcích stejně. Verzálkami vždycky vyznačím přízvuk nebo vedlejší přízvuk (u víceslabičných slov).
 
ZA-po-MNĚ-la VÁ-že-ní
NA ja-HO-dy MRA-že-ný
 
Lenka v tom trochu plave. První řádek ještě docela funguje a chybí jen jedna nepřízvučná slabika na konci. Ve druhém je to ale průšvih.
 
PŘI-le-TĚ-la Z RÁ-na
TA-ko-vá MA-lá PĚK-ná VRÁ-na
 
Jak jste dopadli vy a váš pokus? Jestli na to máte koule, pochlubte se s ním tady do diskuze, můžeme si říct, kde je chyba, co se povedlo a co ne...
 
Ještě si ukážeme, že ani Lenčin text není ztracený a dal by se zazpívat, protože zpěv jde nad hudbou a může se z textových bot vylhat. Mnohdy určitá nepravidelnost udělá píseň zajímavější, ale je potřeba tím kořením šetřit jako šafránem. Čeho je moc, toho je příliš. A samozřejmě záleží i na stylu hudby. Takže jak by se dal Lenčin text do Jahod zazpívat? Řešení je víc, například by šlo použít předraženou triolu na slovo „taková“ (vyznačím ji závorkou) a protáhnout pár slabik. Vypadalo by to následovně.
 
PŘI-le-TĚ-la Z RÁ-á-na
(TA-ko-vá) MA-lá PĚK-ná VRÁ-á-na
 
A co to slíbené reggae?

Zabrousím hloub do teorie verše a prozradím, že české básně používají tři stopy: daktyl, trochej a jamb. Daktyl je stopa tříslabičná PŘÍZVUK-nepřízvuk-nepřízvuk, trochej dvouslabičná PŘÍZVUK-nepřízvuk a jamb také dvouslabičná nepřízvuk-PŘÍZVUK. To zdánlivě popírá, co jsem napsal před pár odstavci, totiž že čeština má přízvuk vždy na první slabice. Jak to ten jamb dělá? Naštěstí pro reggae existují v češtině nepřízvučné předložky a spojky. Takže jde napsat verš, co začíná třeba spojkou „a“, který můžeme interpretovat jambicky. Třeba...

a VEN-ku PR-ší
na MO-je U-ši
to A-si NE-u-SU-ším
 
Pravda, závěrečné „to“ je běžně přízvučné, ale v rámci reggae bychom ho interpretovali nepřízvučně.
 
Uf, doufám, že tenhle text není moc těžký a neunudil jsem vás k smrti. Vtipněji to prostě vysvětlit neumím. Kdo se prochroustal až sem, může se těšit na příští díl, který ještě věnujeme rytmu. Další, co nám do něj totiž zasahuje, je délka a ostrost slabik. Dozvíte se třeba, jaké slabiky a hlásky se zpěvákům dobře zpívají a jaké jsou na pytel.
Tagy jak napsat hit jak napsat hudební text Tvorba písňového textu
Studoval jsem textařinu u Jiřího Šlupky Svěráka a Marka Staška na Konzervatoři Jaroslava Ježka a rockový zpěv jsem zdokonaloval v RockOpeře Praha u Pavly Forest, Petra Opavy a Kamila Střihavky.   Kromě vlastních starších hudebních projektů (skupiny Succuba a Múzy kus) jsem ...
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY