Přejít k hlavnímu obsahu
Na vestavěný mikrofon samplerů je lépe zapomenout, zkuste třeba Presonus Audiobox iOne
Na vestavěný mikrofon samplerů je lépe zapomenout, zkuste třeba Presonus Audiobox iOne
Alex Švamberk - Čt, 11.06.2020 - 08:00

Velké divadlo s malým kašpárkem #7: samply a samplování

Většina výrobců samplerů nabízí i nějaké firemní samply. Na úvod se hodí, aby si člověk ozkoušel, co nová mašinka umí, ale asi nikoho tvůrčího nebaví využívat firemní zvuky. Pokud samplujeme z cédéček, jestli je tedy ještě někdo má, nebo z různých přehrávačů, tak to rovnou do sampleru docela jde, jen to chce opatřit si příslušný kabel a pohrát si s hlasitostí. Stejně tak jde snadno samplovat z různých syntezátorů včetně modulárních, u nichž se zvuk jen těžko daří zopakovat.

Trochu složitější je to se samplováním akustických nástrojů a zdrojů zvuku. Pokud mají některé samplery vestavěný mikrofon, je lépe na něj zapomenout. Ale o moc lepší to není ni s mikrofony, které k sampleru připojíme, většinou totiž nemá jeho předzesilovač dostatečný zisk ani kvalitu. A kondenzátorové mikrofony k němu často připojit nejde, protože obvykle vyžadují externí napájení a ne každý funguje na baterku. V tomto případě se vyplatí nahrávat přes jednoduchou zvukovou kartu samply do počítače, kde se také dají snáze upravit. Karta stačí ta nejobyčejnější, dvoukanálová připojitelná přes USB jako Miditech Audiolink a Alesis Core, i když o něco lepší je Presonus Audiobox iOne. Ta už je vybavena i příslušným softwarem pro nahrávání do počítače nebo tabletu.

A co se týká mikrofonu, zase to nemusíme přehánět, použít se dát dynamický nástrojový a případně i zpěvový, prostě ten co je ve zkušebně. Pokud se nějaký kupuje, je lepší samozřejmě známější značka, jako Shure nebo Rode, postačí třeba Shure PGA 48 nebo AKG P5, které stojí okolo tisícovky. Upřednostnit známější značku je lepší i u kondenzátorových mikrofonů vhodnějších pro tišší zvuky, které nabízejí detailnější podání. Stačí obyčejnější, tím nemyslím zrovna superluxe, ale Rode M3 nebo AKG P170 poslouží dobře.

AKG P170 poslouží dobře

USB mikrofon se sice dá připojit rovnou do počítače bez nutnosti mít zvukovou kartu, ale jinak než ve spojení s počítačem se použít nedá. Pokud budeme chtít rozšířit spektrum mikrofonů nebo nahrávat do počítače i samply z kláves, bez zvukové karty se neobejdeme, takže prvotní výhoda USB mikrofonu se rázem promění v nevýhodu, protože tento mikrofon už do karty nezapojíme.

Pokud ovšem chceme nahrávat zvuky v různých prostředích, jako jsou dílny, továrny nebo nádraží, neobejdeme se bez vhodného nahrávacího zařízení. Jasně, že jde nahrávat na mobilní telefon, jenomže mikrofony v těchto zařízení nejsou nic moc, basy neberou, takže to chce k mobilu připojit alespoň nějaký mikrofon, jako je stereofonní Rode iXY, který se ale hodí jen pro Apple. Navíc není zas tak laciný, protože v sobě zabudovaný A/D převodník, nový stojí přes tři tisíce. Levnější je Videomic Me od Rode připojovaný přes sdružený sluchátkový a mikrofonní konektor za 1500, jenž lze použít i s jinými telefony a ne pouze s výrobky od nakousnutého jablka. Problémem však je, že mobily mají většinou vestavěnou automatiku, která sice zabrání přebuzení, ale záznam zploští.

Specializovaná nahrávací zařízení se ovládají lépe, dá se na nich nastavit úroveň hlasitosti záznamu a lze k nim snáze připojovat externí mikrofony. V nouzi postačí i Tascam DR-05X, i když k němu nejdou připojit externí mikrofony s fantomovým napájením, což je většina kondenzátorových mikrofonů a mikrofonních pušek. A pokud nebudeme používat mikrofony orientované na video, jako je malý Rode Videomic Go za 1500, ale běžné mikrofony, bude potřeba redukce, protože nahrávací zařízení má vstup na jack 3,5 mm. Kvalita 96 kHz při 24 bitech je uspokojující. Podobný je i Zoom H2. A pokud trváme na připojení externího mikrofonu s phantomovým napájením, tak se Tascam DR 40X pořád do finančního limitu vejde.

Samply se pak dají upravit v počítači a na kartě nebo přes USB přenést do sampleru. I když si však s nimi vyhrajeme, jak to jde, tak stejně nebudou všechny stejně hlasité. To vyřeší kompresor, který si už není až tak levný a to ani v případě těch nejlacinější, ale dokáže srovnat hlasitost, jak je třeba, a zabránit tomu, aby byl signál někdy přebuzený a jindy moc tichý. Klasika v podobě Alesisu 3630 se už nevyrábí, jeho vylepšený následovník 3632 přijde na 3700, stejně dobře ale poslouží levnější Behringer MDX 2600 V2 za 2700 a nebo dbx 266 XS za 3000. Jasně, na úpravu zvuku sampleru je to trochu drahé, ale pokud budeme mít víc zdrojů zvuku a takto je srovnáme za mixážním pultem, za úvahu jeho koupě stojí. Budeme mít jistotu, že nedojde k přebuzení.

Navíc se dá využít při nahrávání samplů, teď nemyslím v terénu, ale takový úder na gong či zvon je taky honě hlasitý a kompresor zařídí, že nebude záznam přebuzení.

Tagy Velké divadlo s malým kašpárkem do 5 tisíc korun samplování
O hudební scénu a techniku se zajímám už desítky let, jako publicista i jako aktivní muzikant.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY