Přejít k hlavnímu obsahu
Celý Birdland nás kromě profesionálního přístupu oslovil i příjemným klidným prostředím, ve kterém se dobře tvoří a pracuje. Na fotce je náš spokojený basák Tomáš Černek. | Foto: archiv Jana Hilara
Celý Birdland nás kromě profesionálního přístupu oslovil i příjemným klidným prostředím, ve kterém se dobře tvoří a pracuje. Na fotce je náš spokojený basák Tomáš Černek. | Foto: archiv Jana Hilara
Jan Hilar -

Úsvit v bouři: Jak jsme v Birdlandu hledali dokonalý zvuk

Můj nový singl Úsvit v bouři vznikl během intenzivní rezidence ve studiu Birdland. Nahrávání bylo splněným snem o práci s legendárním vybavením i zásadním krokem k dokončení debutového alba. Spolu s kapelou Noční směna a zkušeným týmem jsme se ponořili do hledání správného zvuku, detailní produkce a finálního tvarování skladby. Jaké to je tvořit v jednom z nejlépe vybavených studií na Slovensku?

Hledání prostoru a zvuku

V květnu 2022 jsem spolu s Tomášem Neuwerthem ladil v jeho studiu Animan v Kopřivnici poslední drobnosti mého EP Bezčasí. Na Tomášův dotaz, co plánuju dál, jsem mu pustil úryvky několika demíček, na kterých jsem tehdy dělal, a začali jsme se bavit o tom, co bych si rád v rámci jejich dokončení vyzkoušel a jakou mám vizi pro, tehdy se rodící, debutovou desku – vždy mě přitahovala produkce a nahrávání ve studiích typu Soundcity (LA), Bunker (NY), nebo Hansa studio (Hamburg) a já hledal podobné místo v okolí Ostravy. Pracovat na desce v takovém studiu jsem vždy chápal jako výzvu a příležitost se naučit něco nového o hudební produkci, a jako možnost si sáhnout i na vybavení, ke kterému se normálně nedostanu.

Vždy jsem chtěl při nahrávání svých písniček použít samotné studio jako nástroj způsobem, jakým to například udělali Roxy Music, když nahrávali Avalon, nebo krautrockové kapely Can a Neu, kterým pomohl jejich zvuk skrz tuto metodu najít producent Conny Plank. Tomáš mě pozorně vyslechnul a navrhl mi se podívat na stránky rezidenčního studia Birdland – „rezidenční“ znamená, že ve studiu nějakou dobu člověk bydlí a soustředí se jen na psaní, nahrávání, editaci a další kroky hudební produkce.

Ve studiu Birdland |  Foto: archiv Jana Hilara

První úsvit

Během ledna 2023 v mý hlavě a následně v Abletonu vznikla první verze songu Úsvit v bouři – nápad, že se z téhle písničky stane singl, ve mně zrál ještě dalších osm měsíců. „Úsvit“ byl poslední dílek skládačky a dosud chybějící kousek, bez kterého by chystaná deska nebyla úplná, a který dodával materiálu jakousi emocionální a ideovou celistvost – teprve teď jsme mohli začít s naší kapelou Noční směnou nahrávat – vybrali jsme k „Úsvitu“ další songy a začali jsme se jednou týdně scházet, pilovat detaily a nejasná místa, která by nám mohla u nahrávání zlomit vaz – tak, abychom si mohli říct před nástupem do studia jako Korejci z továrny Hyundai v Nošovicích: „Maybe no problem!“

Po zvážení všech pro a proti, kde vlastně nahrávat, padla volba na Birdland, doporučený kdysi dávno Tomášem Neuwerthem, a třebaže jsme původně plánovali v tomhle studiu roztočit celou desku, vzhledem k časovým a jiným důvodům jsme se s Michaelem Gackem (frontman kapely Saca a bicman v naší kapele Noční směna) a Tomášem Černekem (toho času kreativní síla v kapele Silverbliss a nyní basa v Noční směně) nakonec rozhodli točit jen jeden song, a to právě Úsvit v bouři.

Ve studiu Birdland |  Foto: archiv Jana Hilara

Birdland jako místo snů

Z Ostravy do Považské Teplé, kde se studio nachází, je to autem hodinu a půl, a z hlediska vybavení je to sen každého hudebního nerda (anglický výraz studio rat v češtině úplně lichotivě nezní, a tak ho vynechám) – od vintage zesilovačů jako Fender VibroChamp (slyšet ho můžete v Layla od Derek and the Dominos) přes legendární syntezátory typu Juno 60, které definovaly zvuk 80. let, po racky plné kompresorů, předzesilovačů a ekvalizérů, stejně jako pestrou sbírku virblů, a několik sad bicích, každou s trochu jinou barvou zvuku.

Kapitolou samy o sobě jsou mikrofony, které se ve studiu používají – jde o ručně dělané hi-end mikrofony značky Flea, které Miloš Rojko starší ručně vyrábí a který se svým synem (také Milošem) studio provozuje. Na svých nahrávkách tyto mikrofony použili např. Elton John nebo Peter Gabriel. Tohle studio před námi navštívili a natáčeli v něm třeba Drtikol, Dunaj, tvořili tady Bratři Ebenové, a má ho ráda i Jana Kirschner.

Ve studiu Birdland |  Foto: archiv Jana Hilara

Nahrávání ve stylu „start – cíl“

Do studia jsme vyrazili s Michaelem Gackem a Tomášem Černekem v říjnu 2024 se záměrem natočit Úsvit v bouři jako singl stylem „start – cíl“ od začátku do konce. Michael a Tomáš mají oba bohaté zkušenosti s živým hraním i s produkcí, pracovali na spoustě nahrávek a jejich pomoc během nahrávání byla neocenitelná, stejně jako zkušenosti Miloše Rojka mladšího, který dohlížel na nahrávání jako zvukový mistr.

Do Birdlandu jsme přijeli velmi dobře připraveni a během samotného natáčení se řešily především drobnosti, typu přechodů a vyhrávky na bicích nebo jakou variantu akordu hrát v daném místě, popřípadě jaký zvuk by doplnil zvuk akustické kytary na začátku sloky. Během toho prodlouženého víkendu v Birdlandu jsme se snažili co nejvíc přiblížit požadovaného zvuku už při nahrávání, než aby ho Miloš potom vymíchával – například výběrem virblu se specifickým zvukem (dle hesla virbl je druhý zpěvák), zamezením přeslechů při náběru bicích, zmenšením bicí sady na jen to nejnutnější a postavením činelů a bubnů co nejdál od sebe.

Ve studiu Birdland |  Foto: archiv Jana Hilara

Zvukové vrstvy a drobné bitvy

Nahrávky akustické kytary jsme reampovali přes Fender Deluxe Reverb, abychom akustické kytaře dodali více zvonivý zvuk a podpořili už jejich tak výrazné transienty. Zvuk elektrického piana Wurlitzer jsme modulovali přes můj Flanger EHX Electric Mistress (pravděpodobný rok výroby 1980) restaurovaný u Dušana Zemana (Dordo-Amps) a krom Juna-60 jsme přidali do singlu i motiv hraný na Jupiter-4. Silnou a až nepříjemnou řezavost typu „cirkulárka“ pak mému stratovi zkreslenému přes Seymour-Duncan TweakFuzz dodala lampová hlava Hiwatt.

Největšímu problému, kterému jsme čelili v Birdlandu, bylo nahrávání partu piana – po několika pokusech jsme totiž s Milošem zjistili, že jejich křídlo Yamaha C3X má úžasný, avšak velmi hutný zvuk, který v mixu neprorazí vrstvy ostatních nástrojů, a tak jsme po brainstormingu dotáčeli piano v Ostravě – tady bych rád poděkoval Adamovi Faranovi z kapely Nedivoč, který mi velmi pomohl právě s piánem, především co se týká zvukového charakteru, a dovedl jeho linku jako zkušený klávesák k dokonalosti.

Finalizace a návrat

Mimo Birdland rovněž vznikly i podmanivé ženské back-vocals, které zařídila Adéla Bystroňová, a já své zpěvy nahrál u Michala Černého na Hladině – v jednom na práci nejpříjemnějších studií, které se skrývá v ostravském Přívozu.

Mezi všemi těmi vzpomínkami ale nejvíc myslím na tu jednu, kdy sedím v režii Birdlandu na gauči a sleduju editaci a proces předmíchání „Úsvitu“ – všechno je dotočeno a my s Milošem sedíme u pultu a ladíme jednotlivé pasáže a zvuky. Koukám mu pod ruce a sleduju, jak se píseň podruhé rodí – jak Miloš zapracovává jednotlivé stopy do jednolitého monolitu, přidává k nim samply, které jsem si jako zálohu dovezl z Ostravy na hard-disku, a domlouváme se na posílení zvukového charakteru mixu pomocí prohnání přes analogový pás. To, aby song ještě víc ožil a získal více syrovosti, přičemž všechny přístroje a příslušenství k tomu potřebné jsou uložené po mé levici v temperované místnosti. 

Celý Birdland nás kromě profesionálního přístupu oslovil i příjemným klidným prostředím, ve kterém se dobře tvoří a pracuje. Rád bych se do Považské Teplé někdy vrátil, čím dřív, tím líp!

Singl Úsvit v bouři vyšel u labelu Indies Scope 25. dubna 2025, co na něj říkáte?

Kde a za jakých okolností jste svůj singl nahrávali vy? Podělte se s námi a napište na redakce@frontman.cz.

Tagy komunita Jan Hilar Birdland

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Jan Hilar
Ostravský producent a písničkář a hudební nadšenec, hrající s kapelou Noční směna. Moje hudba se vyznačuje syrovou upřímností a melancholickou atmosférou, která osciluje mezi introspektivními texty a snovými zvukovými krajinami. V roce 2022 jsem představil několik singlů, včet…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY