Přejít k hlavnímu obsahu
V tý euforii se začal u skladeb vytrácet původní záměr a myšlenka. Přišly poměrně radikální škrty. | Foto: archiv Adventures
V tý euforii se začal u skladeb vytrácet původní záměr a myšlenka. Přišly poměrně radikální škrty. | Foto: archiv Adventures
Václav Hoskovec -

Při natáčení jsme si pouštěli hodně YouTube bizárů

„Kluci, mám skvělej nápad! Pojďme do toho po covidu zase pořádně šlápnout a udělejme desku, která lidem mnohem víc přiblíží to, co hrajeme. Jasně bude to stát dost peněz, ale chceme to přece udělat pořádně v nejlepším studiu a s nejlepšíma (pro nás dostupnýma) lidma.“ Takhle jsem přesvědčoval spoluhráče v naší indie/rock formaci Adventures, abychom postrčili naší tvorbu zas o kus dál. Vždyť od posledního EP uplynulo už spoustu let.

Jo, byl to super nápad. První komplikace se dostavily ještě před úplným začátkem. Původně oslovený producent Néro Scartch (MYDY) nakonec z rodinných důvodů musel spolupráci s námi zrušit. Jako náhradu nám nabídnul multiinstrumentalistu Matěje Belka (KUMŠT, David Koller, Klára Vytisková, …), se kterým jsme se nakonec domluvili a začali pracovat na budoucí desce.

Už ze začátku mi bylo jasné, že bude spíš kratší, 7–8 tracků. Přece jen financí a hlavně termínů, který jsme byli schopni dát dohromady, nebylo neomezeně. Proto se postupně z LP stalo EP a nakonec jsme se dohodli, že natočíme dva singly, a pak se uvidí.

Mít dobrého producenta byla moje podmínka. Nerad nahrávám bez očí a uší někoho z venku. Matěj Belko byl v tomto ohledu velice vstřícný a dorazil ještě před natáčením na několik zkoušek. Společně jsme vybrali skladby s největším potenciálem. Řešili jsme jejich strukturu, zvuk a vymýšleli, jakým směrem se vydat při jejich následném aranžování. Hodně jsme je také pročistili, zjednodušili a osekali. Dodalo jim to dobrou vzdušnost, lepší srozumitelnost a zdůraznilo hlavní témata a myšlenky.

Během příprav jsme se mimo jiné utvrdili v tom, že natočit kvalitní „guide track“ není vůbec špatnej nápad. Jasně – guide track není žádný tajný zaklínadlo ani objev Ameriky. Ani pro mě nebylo. Nikdy jsem mu ale nevěnoval tak detailní pozornost, jako při práci s Matějem a musím říct, že se to hodně vyplatilo. Vzali jsme dobrou zvukovku, základní bicí obstaral automatickej bubeník, kytary jsme nahráli přes linku a pluginy, dotočili midi klávesy, pak zpěvy a nakonec učesali. Zároveň se přitom už tehdy ukázaly věci, co fungují, a i ty, co naopak ne. Při samotném nahrávání nám to hodně pomohlo a urychlilo práci. Dokonce jsme některé pasáže a zvuky z guide tracku použili i ve finálních nahrávkách. 

Po mnoha doporučeních jsme si vybrali studio Golden Hive. Tenhle hudební „pokojíček“ a jeho vlastníka Amáka Goldena asi nemusím víc představovat. Má tam fakt všechno.  Vintage bubny, aparáty, syňťáky, rhodesy… Proto jsme se už předtím rozhodli, že využijeme hlavně vybavení studia. Ať do toho dostaneme tu vintage analogovou špínu, když máme tu možnost. Takže jsme si dovezli jen pár kytar a jiných fidlátek, bez kterých bychom se neobešli.

Během nahrávání | Foto: archiv Adventures

První den se točily bubny a basa. Druhej den kytary, třetí den zpěvy a klávesy. Čtvrtý den jsme už začali blbnout. Zkoušet různé vlastní i nevlastní efekty. Vytvářet s nima různý plochy. Přidávali jsme synťáky. Reampovali jsme různý stopy. Prostě jak mlsný děti v cukrárně. Do toho jsme si pouštěli hodně Youtube bizárů, což nás sice poněkud zdržovalo, ale zas byla dobrá nálada.

Bohužel se nám v tý euforii začal u skladeb vytrácet původní záměr a myšlenka. Když jsem si po čase do uší pustil první raw mixy, byl jsem dost zaraženej. Vůbec to neznělo tak, jak jsem chtěl. Všechny inspirace, který jsme si při natáčení pouštěly, se ve výsledku téměř neprojevily. Zvukově úplně někde jinde. Byl z toho takovej dobře nahranej balast.

Museli jsme se tedy v práci vrátit zpátky a trochu komplikovaně znovu přiblížit tracky našim představám. Stálo to samozřejmě další finance, a co je horší, mnohem víc času. Často Matěj i Amák nabízeli poměrně radikální nápady nebo škrty. Zprvu jsem se jich obával, ale nakonec jsem za ně byl rád. Takové přístupy by mě samotného nenapadly. Přitom naší muziku posouvaly směrem, který se mi začal hodně zamlouvat. Úsilí všech zúčastněných se nakonec proměnilo ve dva nové singly, které v sobě nesly to, co jsme chtěli. Dokonce i mnohem víc.

Jsem rád, že jsme na tom mohli pracovat s Matějem Belkem. Jak sám poznamenal v tiskové zprávě, měli jsme štěstí, že šel právě kolem. Stejně tak s lidmi jako Amák Golden, který nás zvládnul za ty čtyři dny nezabít, Honza Konopásek, který zajišťoval dostatek kávy a taky Vadim Usoltsev, kterej ty čtyři dny v Golden Hive zaznamenal a sestříhal z nich super klip. Najdete ho na YouTube a oba singly samozřejmě taky na Spotify a dalších streamovacích službách. Konečně, poslechněte si je sami…

Jak jste svůj nový singl, EP nebo desku natáčeli vy? Podělte se s námi a napište na redakce@frontman.cz.

Tagy komunita Adventures Amák Golden Matěj Belko

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Václav Hoskovec
Herec, kytarista, zpěvák, skladatel. Muzice se věnuji již od útlého věku. Mimo pražskou kapelu Adventures, se kterou brázdíme kluby, se věnuji tvorbě divadelní muziky. Spolupracoval jsem na mnoha projektech v různých divadl…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY