Přejít k hlavnímu obsahu
Na výstavě | Foto: archiv Red Bird Instruments
Na výstavě | Foto: archiv Red Bird Instruments
Dr.Hyenik -

Nástroje snů #20: Red Bird Instruments

Red Bird Instruments (protože zdaleka ne pouze guitars) už je známá a oblíbená značka, což dokonale dokazuje i pohnutý příběh tohoto dílu našeho seriálu Nástroje snů. Redakční kolegové mě totiž několikrát „předběhli“ s články o těchto divně krásných dreamstrumentech. Novinářská přetahovaná o téma je jednoznačným důkazem, že Jan Fic se svým Red Bird týmem dělají svou práci výborně.

Honzu Fice jsem poprvé osobně potkal na Folkovém kolotoči, kde jsme zabředli do tak zajímavého rozhovoru, až málem nestihl začátek svého vystoupení. Před více než rokem jsem jeho a Lucii Přichystalovou (skvělá fotografka a nadějná kytarářka) navštívil v jejich nové dílně a probírali jsme naši společnou lásku ke kytarám Danelectro, recyklování starého dřeva, tenkovrstvé nitrolaky, relic úpravy, zjednodušenou tvorbu ukázek, budoucí plány a mnoho dalšího. Navíc tam zcela neplánovaně dorazil i starý známý Robotom (Dark Gamballe), takže to bylo po všech stránkách intenzivní setkání.

Postupně jsem si tedy sumíroval Red Bird materiály, ale zároveň také udiveně sledoval, jak mě redakční kolegové pořád předskakují svými RB příspěvky, navíc doprovázenými novými nástroji jako Pohřebcaster Honzy Sládka, nebo růžový Ffastback Davida Pomahače. Protože ale Frontman samozřejmě nemůže být pouze Red Bird fanzin, nastala ta pravá chvíle až teď. 

Mezitím se za ten rok odehrála doslova smršť redbirdích příběhů a aktivit. Od úspěšných mezinárodních prezentací (německý Guitar Summit nebo italská Guitar Show), naprosto skvělé Kytarové zbrojnice Live Maťo Mišíka, rozjetí výroby udržitelně balených vlastních snímačů, spousty rozhovorů i článků, třetí sólové Honzovy desky Homunkulus, až po dlouho chystaný projekt veselé a hravé kytárky Finch G.mini. Prostě Honza byl doslova a do písmene v jednom ohni.

Proto se nebudeme věnovat již známým skutečnostem, jako je Red Bird logo inspirované krvavým zraněním, zrecyklované trámy z legendárního brněnského hanbince Moulin Rouge nebo kytara s rezonátorem z pečící formy na bábovku, i když jsou to samozřejmě bulvárně velmi vděčné příběhy. Ani stylovým cigar boxům, rezonujícím nejen scénou bluesovou ale i alternativně folkovou, které mají v arzenálu osobnosti jako Honza Žamboch nebo Žofie Kabelková. Dokonce ani slavným Red Bird zákazníkům jako Rudy Linka, Honza Homola nebo Jakub König a jejich kytarám. 

Na příhodnou červenou nit příspěvku mě tak navedl právě skončený Basový týden kytary.cz a také stále rostoucí nadšená a aktivní komunita fanoušků, doslova Red Bird rodina. Pojďme tedy dát prostor ne až tak medializovaným červeným ptáčkům hlubokým.

Red Bird „Cadillac“

Tato impozantní retro basa mi svým nekompromisním vizuálem padla okamžitě do oka. Bylo jasné, že za tímto nádherným designovým kouskem se skrývá tuna práce, což mi samozřejmě potvrdil i hrdý a při návrhu velmi aktivní, spokojený majitel Kuba Nožička.

Red Bird Cadillac| Foto: Archiv Red Bird Instruments

Zadáním byla pětistrunná basa s tělem podle Music Mana, krkem ala Sandberg s ladícími mechanikami v jedné řadě a stylovým vzhledem jako starý cadillac. Na tělo posloužilo již na první Kubově base ověřené dřevo z krkonošského kostelního trámu z roku 1788. Honza chvíli přemýšlel, jak tohle vykutálené zadání uchopit, pak na Aukru koupil staré rádio a podsvícené součástky použil jako parádní „autotuning“. Osadil snímače Seymour Duncan a Kubova žena ze starých katalogů Cadillacu z 50. let vybrala originální zelenkavý odstín, který to na závěr barevně a stylově sjednotil. Skvělá ukázka komunitně kreativní spolupráce podtržená výbornou basou, kterou můžete slyšet například v živé nahrávce Kubova projektu Bartleby ze studia Golden Hive.

Kuba rád vykládá, že Cadillac je jedna ze dvou nejlepších bas z těch více než dvaceti, které kdy měl – a druhá je samozřejmě taky od Red Bird.

Red Bird „padesátjednička“

Legendární Fender Precision Bass'51 je první elektrická baskytara a vyskytuje se samozřejmě ve spoustě variací a pod mnoha přezdívkami jako P-bass, PB, Precl nebo Preclík. Je to oblíbený nástroj i u zákazníků Red Bird, jak dokládají fotografie z realizací. Jedna taková zaujala basáka a producenta Robotoma, který chtěl vyzkoušet dekádami prověřený dřevní sound i v pořádném nářezu.

Red Bird bass 51| Foto: Archiv Red Bird Instruments

Slovo dalo slovo a když Honza vyměnil bílý pickguard za „želvu“, tak si plácli a Robotom následně drze přehodil klasické hlazené struny za tlusté ocelové dráty (60–125), podladil do B a vydal se s ní odvážně do drsných gamballských vod. Tzv. topload kobylka mu umožnila uchytit tlustou strunu v kobylce, protože by těžko šla obvyklým způsobem protáhnout skrz tělo. Chtěl totiž vyzkoušet, jak bude tento vlastně zcela fundamentální zvuk jednoho Tůma singl snímače fungovat i pro něho.

Nepřekvapivě se to podařilo a používá ji jak na pódiu, tak ve studiu. Naposledy při nejčerstvější DG nahrávce, kdy mi vykládal, že to bylo zřejmě nějaké znamení. Vzal si ji jenom tak na demonahrávku úplně nového (pro něj tehdy neznámého songu), že to na ni případně cvičně „nadrnká“. Jenomže zvuk nástroje do nahrávky sedl takovým způsobem, že už to pak nemohl nahrát na nic jiného ani naostro. Rozhodně se ve světle neztratí, jak je slyšet v prvním singlu z nové desky Dark Gamballe.

Pozorný divák si sice všimne, že na rozkaz režiséra v klipu Robotom třímá jinou basu, ale nahrávka je skutečně jeho vytuněná Red Bird 51.

Red Bird Gemini XXX

Honza se nikdy netajil svojí nákloností k malým nebo zmenšeným nástrojům, jako byly například cestovní sitár, cistra a mini ukulele nebo kompaktní basička se speciální kobylkou (aby šly použít běžně dlouhé struny). Ze stejné famílije je i čerstvá shortscale basa Gemini, kde XXX (latinsky třicet) označuje kratší menzuru 30“. Kratší jenom pro baskytary, protože je to například dlouhá barytonová menzura kytarová. Takový nástroj je pohodlnější například pro kytaristy nebo pro kratší ruce.

Red Bird Gemini XXX| Foto: Archiv Red Bird Instruments

Ručně motaný Red Bird P90 snímač, mosazná kobylka Gotoh a super lehké mechaniky Hipshot přináší stabilitu a kvalitní zvuk i v tomto menším balení. Rodina Gemini se díky oblíbenosti mezi zákazníky rozrůstá tak, že u Red Bird docházejí názvy řad a musí se hledat různé další přesmyčky jako Gemini Momma pro dospěláckou mateřsky basovou variantu. Obě Gemini basy byly ostatně součástí výše zmiňovaného Basového týdne.

Nejnovější ptačí akvizicí ze stejné rodiny je drobná pěnkava neboli Finch G.mini, třístrunný nástroj ve stylu cestovního diatonického dulcimeru. Roztomilá kytárka je vyrobena z kvalitního dřeva ve veselých barvách a laděná do akordu G, aby byla inspirativní i pro děti a bez překážek pro ně mohla být jednoduchou a zábavnou vstupenkou do světa hudby.

Kdo sní o netuctovém, divně krásném retroinstrumentu, na který se pohodlně hraje? S tenkou vrstvou laku podporující širší otevřené zvukové spektrum plné alikvót a relic vzhledem, kde se lehce ztrací každý škrábanec? Z recyklovaného starého, perfektně vyschlého a rezonujícího dřeva s příběhem? Pak se s důvěrou obraťte na Red Bird Instruments.

P. S. : Odborníci na Basovém týdnu příznačně jako nejlepší basu výstavy vybrali Red Bird Gemini XXX a fanoušci  hlasováním zvolili jako nejkrásnější basu Red Bird Gemini Momma.

Rudy Linka a Red Bird | Foto: archiv Red Bird Instruments Honza Homola a Red Bird | Foto: archiv Red Bird Instruments Jakub König a Red Bird | Foto: archiv Red Bird Instruments
Tagy Nástroje snů Red Bird Instruments Jan Fic Lucie Přichystalová Jakub König Rudy Linka Robotom Kuba Nožička Honza Homola

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Dr.Hyenik Orfanik
Multikytarista na experimentální cestě k netradičním zvukovým a stylovým souvislostem za pomoci všemožných nástrojů, technik i obskurních pomůcek... Dle magazínu Whiplash také hudební úchyl, tajuplný intelektuál s vizáží přerostlého Harryho Pottera, akustický Thordendal ze Vse…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY