Přejít k hlavnímu obsahu
Vypadá to, že Darth Vader na fotce hraje silnou kombinaci základního tónu a kvarty. Nejčastěji se totiž v běžné hudební praxi používají dvojhmaty, kdy hrajete dva tóny najednou a vytváříte tak hutnější souzvuk. | Foto: Cristine Enero (Unsplash)
Vypadá to, že Darth Vader na fotce hraje silnou kombinaci základního tónu a kvarty. Nejčastěji se totiž v běžné hudební praxi používají dvojhmaty, kdy hrajete dva tóny najednou a vytváříte tak hutnější souzvuk. | Foto: Cristine Enero (Unsplash)
mbx -

Baskytarová posilovna #86: funky dvojhmaty

Baskytara je primárně určena pro hraní libozvučných, dostatečně tučných, hutných, a hlavně náležitě oddělených tónů, které v příjemném sledu vyplňují danou frekvenci ve skladbě. To je takový solidní základ, který vám bude vždy fungovat. Ale můžeme hrát i více tónů najednou – takzvané dvojhmaty nebo trojhmaty, zkrátka basovou verzi akordického doprovodu.

Nejčastěji se v běžné hudební praxi používají dvojhmaty – hrajete dva tóny najednou a vytváříte tak hutnější souzvuk. Pokud jste rocker*ka, bude se vám líbit hrát powerchordy, kombinace základních akordických tónů s kvintami či kvartami z příslušného akordu. Pokud jste více funkově či jazzově zaměření, bude se vám líbit hrát disonantnější kombinace jako například tritón (interval zvětšené kvarty) či kombinaci základního tónu se sextami či septimami.

Poslechněte si basovou linku, kterou jsem pro vás připravil pro tento díl Posilovny:

Pojďme si probrat, co se tady děje z hlediska využití tónového materiálu. 

Vycházíme z rozkladu akordu E7, který tvoří tóny E, G#, H a D. Ty navíc pro větší „šťavnatost“ kombinujeme s tóny e moll pentatoniky, takže hrajeme E, G, A, H a D. Jak jste si mohli všimnout, rozklad E7 a mollová pentatonika od E mají společné (kromě základního tónu) tóny H a D

Přechody mezi malou (G) a velkou (G#) tercií vytváří typický funkovo-bluesový charakter basové linky a dodávají ji harmonickou nejednoznačnost. Udržuje vás to v napětí a zároveň máte pocit, že linka pořád někam směřuje

Z technického pohledu na věc lze dvojhmaty hrát jak prsty, tak trsátkem. Pokud se rozhodnete pro první variantu, použijte kombinaci ukazováčku a prostředníčku pravé ruky, kdy uhodíte najednou struny G a D, na kterých se nacházejí dvojhmaty v našem groovu. V případě hraní trsátkem jednoduše skluznete přes obě struny buď úhozem shora, nebo zdola. V obou případech si ale dejte záležet, aby zazněly oba tóny najednou v plném souzvuku, kdy je slyšíte v ideálním poměru 50:50. 

Pro inspiraci vám ještě níže přidávám velmi zajímavé využití dvojhmatů na fretless baskytaře v podání Remco Hendrikse:

 

Tagy baskytarova posilovna lekce na YouTube baskytara lekce

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

mbx
Marek Bero
Autor série knih Baskytarová posilovna & Bass Gym 101, baskytarista, lektor, audio-vizuální manažer, hudební PR & manipulátor spodních frekvencí ve Velké Británii & Evropě. baskytarovaposilovna.cz
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY