Přejít k hlavnímu obsahu
O adaptaci violoncellových cvičení mistra Dotzauera jsem se poprvé dozvěděl ve výukovém videu Jaca Pastoria.
O adaptaci violoncellových cvičení mistra Dotzauera jsem se poprvé dozvěděl ve výukovém videu Jaca Pastoria.
mbx - Čt, 25.11.2021 - 08:00

Baskytarová posilovna #37: inspirace z 19. století

Justus Johann Friedrich Dotzauer (20. ledna 1783 – 6. března 1860) byl německý violoncellista a skladatel. Jeho jméno jsem poprvé zaregistroval, když jeho cvičení zmiňoval Jaco Pastorius. Velmi mě překvapilo, že Jaco tříbil svojí technickou hru na etudách mistra Dotzauera. Hned mi to začalo vrtat hlavou a říkal jsem si: Hm, tak ne jazz a Charlie Parker, ale možná tudy vede cesta k virtuozitě. Zkrátka mě fascinovalo, že můžete být progresívním baskytaristou s etudami z 19. století. Když na tom něco viděl Jaco, tak to přeci stojí za pokus.

Sólové skladby psané pro violoncello zní skvěle i na baskytaru a díky odlišnému ladění (cello je laděné v kvintách) jsou velkou výzvou zejména s ohledem na prstoklad levé ruky. Jazzové a rockové (metalové) ambiciózní hudebníky klasická hudba vždy lákala. Nevím, čím si to vlastně vysvětlit. Touha po dokonalosti? Noblesa? Romantické dychtění? Odlišení se od hlavního proudu? 

Nicméně i já jsem samozřejmě do té krásné a nekonečné propasti klasické hudby spadl. Mám pocit, že adaptací klasických děl, etud a cvičení na baskytaru povznáším nejenom sebe, ale i tento často tak opomíjený nástroj do jiných, vesmírných sfér.

Ale dost básnění, je čas na pořádný strečink vaší levačky ve stylu violoncellového profesora Dotzauera.

Dnešní cvičení je adaptací etudy č. 15 z asi nejslavnější Dotzauerovy publikace pro violoncello 113 Violoncello-Etuden.

Tónový materiál: D dur Tempo BPM: 112

Samozřejmě cvičte dle vašich potřeb a snažte se o plynulou hru. Největší výzvou je v prvé řadě naše hudební paměť. Na rozdíl od rocku a dalších populárních žánrů se totiž v klasické hudbě pracuje s konstantním proudem témat. Vše zní zdánlivě podobně, ale pokaždé se jedná o drobnou variaci daného melodického tématu. Nejinak je tomu i u Dotzauerových etud. Jakmile začínáte mít pocit, že nalézáte určitý pattern, je vše zase jinak a vy buď musíte číst noty, nebo jít postupně takt za taktem, stabilizovat prstoklady a memorovat postupy. 

Výsledek ovšem stojí za to. Posouváte svoji hru na baskytaru do dalšího patra s výhledem šmrncnutým romantikou 19. století. 

Tagy klasická hudba baskytarova posilovna dotzauer violoncello
Marek Bero
Autor, baskytarista, lektor & manipulátor spodních frekvencí   http://baskytarovaposilovna.cz  
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY