Přejít k hlavnímu obsahu
Subs to umí bez patosu a bez zbytečných kudrlinek, jednoduše jdou rovnou k věci. | Foto: Frank Schwichtenberg
Subs to umí bez patosu a bez zbytečných kudrlinek, jednoduše jdou rovnou k věci. | Foto: Frank Schwichtenberg
Petr Adamík - Pá, 22.07.2022 - 12:00

Finální album UK Subs nabízí punk rock v jeho ryzí podobě

Už se zdálo, že britští UK Subs uzavřeli abecedu (alba ve své diskografii pojmenovávali postupně podle písmen abecedy) s albem Ziezo. Kapela ale věděla, že má v rukávu ještě dostatek materiálu na další samostatnou desku, u kterého byla by škoda, kdyby se k jejich fanouškům nedostal. Posledním studiovým albem této legendární punkové formace tak zřejmě nakonec bude soubor dvanácti skladeb nazvaný Reverse Engineering.

Deska byla natočena během koronavirové pauzy, a to ve složení Charlie Harper, Alvin Gibbs, Steve Straughan a Jamie Oliver. Stejně jako poslední dvě desetiletí si muzikanti ke spolupráci přizvali producenta Pata Colliera, někdejšího basáka spřízněných The Vibrators. 

Je vůbec obdivuhodné, že Charlie Harper, frontman a zakládající člen UK Subs, který nedávno oslavil své osmasedmdesáté narozeniny, stále udrží divoké punkové tempo, hojně koncertuje a pořád z něj číší mládí a vitalita.

Subs už nemají zapotřebí zkoušet nové věci. Mají svůj styl a svůj zvuk, který mají fanoušci rádi. Toho se jim dostává hned od první minuty, kdy se rozjede skladba Sensei, nesoucí se v duchu největších klasik kapely. 

Že Subs rozhodně nevyšli z formy, dokazuje i následující Political Alamo. Typicky  „štěkané sloky“ jsou následované melodickým refrénem, Gibbs projíždí hmatník své baskytary, Straughan přidává chytré melodie a celé to kupředu pohání úderné bicí Jamieho Olivera. Pomalá pasáž v závěru pak dá vzpomenout na letitou skladbu Limo Life.

Zajímavé basové linky můžeme slyšet i ve skladbě Slavery, kterou si Gibbs rovnou i zazpívá, agresivním kytarovým riffem pak začne další energická bomba Hoist The Sail. Následující Big Foot není moc přesvědčivá, nevyústí v nic zajímavého a možná se až moc zbytečně táhne. Hned vzápětí to ale napraví melodická Kill Me s kytarovými vyhrávkami podobným těm, které můžeme znát z raných alb The Clash.

Následně se ve Statements a The Night Holds The Key opět přitvrdí jako v první polovině alba. Ve Vision and Sound se zpěvu znovu ujme Alvin Gibbs, zajímavější je ale závěrečná Godot„Stále čekáme na Godota,“ zpívají Subs a uzavírají tak svou bohatou diskografii.

Co na desce oceníte jako muzikanti?

Pokud chce někdo slyšet britský punk rock ve své ryzí podobě, nechť si poslechne Reverse Engineering. Subs to umí bez patosu a bez zbytečných kudrlinek, jednoduše jdou rovnou k věci. Kytarová sóla jsou krátká, ale účinná, velký prostor zde dostává baskytara, která je u mnoha jiných punkových kapel kolikrát upozaděna.

Ne náhodou je tohle jedna z nejlepších sestav, kterou kdy UK Subs měli. S jejich alby je to stejné jako s jejich vystoupeními. Můžete je vidět stokrát, pokaždé víte, jaké to bude, ale pokaždé se těšíte a vždy skvěle bavíte. 

UK Subs - Reverse Engineering

UK Subs – Reverse Engineering

Cleopatra Records, 31 min.

80 %

Tagy UK Subs Recenze alb punk rock

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Petr Adamík
V roce 1999 jsem spoluzakládal punk'n'rollovou kapelu Degradace, se kterou to táhnu dodnes. Již několik let pracuji v hudebninách Hudební Svět a před nějakým časem jsem se ke všemu rozhodl, že bych chtěl o muzice i psát (Rock…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY